8.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei mikään tilaihme, mutta täynnä harkittuja yksityiskohtia. Hyvää: Viimeistelty kokonaisuus, kattavat varusteet, vaivaton tavaratilan käyttö. Huonoa: keskinkertainen tavaratilan koko. Keväällä uudestisyntynyt C-sarjan Mercedes-Benz-valikoima on täydentynyt odotetulla farmariversiolla. Sedan-mallin linjoja noudattava uutuus, Mercedes-Benz C 200, ei tarjoa vallankumouksellisen suurta tavaratilaa, mutta osoittautuu monikäyttöiseksi. Farmari-C on pidentynyt sedanin tavoin kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä verrattuna. Akseliväli koriversioiden välillä on identtinen, eikä farmarikori ole muutenkaan kuin pari senttimetriä sedania pidempi. Neliovisen tavoin myös farmari on keventynyt edeltäjästään. Vaaka näyttää nyt 65 kiloa edeltäjän vastaavaa versiota vähemmän, kiitos runsaan alumiinin käytön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää pääntilaa Sisätiloissa muutos näkyy lähinnä tasaisen kattolinjan tuomana takaistuimen pääntilan kasvuna. Perusmuodossaan tavaratila on kasvanut nelioviseen versioon nähden vain kymmenellä litralla 490 litraan. Selkänoja kaatuu napinpainalluksella kolmessa osassa. Istuinosa ei liiku, joten tilasta ei saa aivan tasaista. Se kylmistä numeroista. Ne eivät tee oikeutta autolle. Koeajettu johtotähti on harkittujen ja viimeisteltyjen yksityiskohtien kokonaisuus. Hyvä esimerkki elämää helpottavista toiminnosta on jalanheilautuksella avautuva takaluukku, joka vetää avautuessaan tavaratilan suojaverhon pois tieltä. Sprinter-pakettiauton korvikkeeksi uutuudesta ei ole, mutta nimittely pikkuässäksi ei ole aivan tuulesta temmattua. Sisätilat ovat laadukkaan tuntuiset muotoilultaan ja materiaaleiltaan. Viimeisen päälle varustellut yksilöt huokuvat ylellisyyttä. Kovin karuilta eivät tunnu arkisemmatkaan versiot. Kojelaudan vaihtuessa nahkaisesta muoviseksi luksuksen määrä laskee, mutta laadukkuuden tunne säilyy. Sisätilojen muotoilu on miellyttävän rauhallista. Käyttökytkimet löytyvät selkeästi ryhmiteltynä. Keskikonsolin päällä irtonaisen oloisesti näyttö sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä. Ajossa mykkäkoulu Ajettavuudeltaan farmari vastaa sedan-mallia. Ohjaus ei kuiski aktiivisesti tienpinnan tapahtumien muutoksista. Mykkäkoulusta huolimatta autoa on helppo ja vaivaton ohjata hyvän tarkkuuden ja johdonmukaisen vasteen ansiosta. Koeajoautot olivat tässä kokoluokassa toistaiseksi harvinaisella ilmajousituksella varustettuja. Mukavuusasetuksella menossa oli mukana hieman Amerikan meininkiä, kori velloi turhan paljon pystysuunnassa moottoritievauhdissa. Urheiluasetuksella liikkeet pysyivät erinomaisesti kontrollissa, mutta vaihtokauppana autosta tuli aavistuksen pintakova. Ilmajousitus on mielenkiintoinen varuste, mutta auto kannattaa koeajaa myös vaihtoehtoisella teräsjousituksella, joka ainakin sedanissa toimi mainiosti. Korvakuulolta rengasäänet kuuluivat takaistuimella eturiviä voimakkaammin. Totuus selviää ensimmäisten autojen saapuessa kotimaan asvaltille syyskuussa. Seuraavaksi C-mallisto laajenee nelivetoisilla 4Matic-versioilla ja bensiinimoottoria hyödyntävällä ladattavalla hybridillä. Sitten odotuksissa on coupé. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 T Exclusive Hinta alkaen 44 934 € Ajoneuvovero 110 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (183 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 7,0 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4707 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?