Ajoneuvot Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2015 8.9.2014
Koeajo: Mercedes-Benz C 200
Ei mikään tilaihme, mutta täynnä harkittuja yksityiskohtia. Hyvää: Viimeistelty kokonaisuus, kattavat varusteet, vaivaton tavaratilan käyttö. Huonoa: keskinkertainen tavaratilan koko.
Keväällä uudestisyntynyt C-sarjan Mercedes-Benz-valikoima on täydentynyt odotetulla farmariversiolla. Sedan-mallin linjoja noudattava uutuus, Mercedes-Benz C 200, ei tarjoa vallankumouksellisen suurta tavaratilaa, mutta osoittautuu monikäyttöiseksi.
Farmari-C on pidentynyt sedanin tavoin kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä verrattuna. Akseliväli koriversioiden välillä on identtinen, eikä farmarikori ole muutenkaan kuin pari senttimetriä sedania pidempi.
Neliovisen tavoin myös farmari on keventynyt edeltäjästään. Vaaka näyttää nyt 65 kiloa edeltäjän vastaavaa versiota vähemmän, kiitos runsaan alumiinin käytön.
Lisää pääntilaa
Sisätiloissa muutos näkyy lähinnä tasaisen kattolinjan tuomana takaistuimen pääntilan kasvuna. Perusmuodossaan tavaratila on kasvanut nelioviseen versioon nähden vain kymmenellä litralla 490 litraan. Selkänoja kaatuu napinpainalluksella kolmessa osassa. Istuinosa ei liiku, joten tilasta ei saa aivan tasaista.
Se kylmistä numeroista. Ne eivät tee oikeutta autolle. Koeajettu johtotähti on harkittujen ja viimeisteltyjen yksityiskohtien kokonaisuus.
Hyvä esimerkki elämää helpottavista toiminnosta on jalanheilautuksella avautuva takaluukku, joka vetää avautuessaan tavaratilan suojaverhon pois tieltä.
Sprinter-pakettiauton korvikkeeksi uutuudesta ei ole, mutta nimittely pikkuässäksi ei ole aivan tuulesta temmattua. Sisätilat ovat laadukkaan tuntuiset muotoilultaan ja materiaaleiltaan. Viimeisen päälle varustellut yksilöt huokuvat ylellisyyttä.
Kovin karuilta eivät tunnu arkisemmatkaan versiot. Kojelaudan vaihtuessa nahkaisesta muoviseksi luksuksen määrä laskee, mutta laadukkuuden tunne säilyy.
Sisätilojen muotoilu on miellyttävän rauhallista. Käyttökytkimet löytyvät selkeästi ryhmiteltynä. Keskikonsolin päällä irtonaisen oloisesti näyttö sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä.
Ajossa mykkäkoulu
Ajettavuudeltaan farmari vastaa sedan-mallia. Ohjaus ei kuiski aktiivisesti tienpinnan tapahtumien muutoksista. Mykkäkoulusta huolimatta autoa on helppo ja vaivaton ohjata hyvän tarkkuuden ja johdonmukaisen vasteen ansiosta.
Koeajoautot olivat tässä kokoluokassa toistaiseksi harvinaisella ilmajousituksella varustettuja. Mukavuusasetuksella menossa oli mukana hieman Amerikan meininkiä, kori velloi turhan paljon pystysuunnassa moottoritievauhdissa.
Urheiluasetuksella liikkeet pysyivät erinomaisesti kontrollissa, mutta vaihtokauppana autosta tuli aavistuksen pintakova.
Ilmajousitus on mielenkiintoinen varuste, mutta auto kannattaa koeajaa myös vaihtoehtoisella teräsjousituksella, joka ainakin sedanissa toimi mainiosti.
Korvakuulolta rengasäänet kuuluivat takaistuimella eturiviä voimakkaammin. Totuus selviää ensimmäisten autojen saapuessa kotimaan asvaltille syyskuussa.
Seuraavaksi C-mallisto laajenee nelivetoisilla 4Matic-versioilla ja bensiinimoottoria hyödyntävällä ladattavalla hybridillä. Sitten odotuksissa on coupé.