Ajoneuvot Koeajo 14.11.2014

Koeajo: Mercedes-Benz B220

Kasvojenkohotus pitää kilpailukunnon yllä. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus, ryhdikäs istuma-asento. Huonoa: Takatilojen muunneltavuus.

Kasvojenkohotusta tuskin voisi tehdä perinteisemmin. Mercedes-Benz B-sarja on saanut uuden etupuskurin, maskia on hiottu ja valoja viilattu entistä nykyaikaisemmiksi. Näillä eväillä auto on yhä nykyaikainen.

Suurin syy kasvojenkohotukselle on baijerilaisten saapuminen kompaktien tila-autojen markkinoille. BMW:n 2-sarjan Active Tourer on kerännyt runsaasti huomiota merkkinsä ensimmäisenä tila-autona. Pienillä uudistuksilla Mercedes-Benz yrittää estää BMW:tä viemästä osuuttaan B-sarjan 120 000 auton vuosituotannosta.

B-sarjan sisätilojen muutokset noudattavat ulkokuoren linjaa. Kojelaudan päällä oleva näyttö on paitsi aiempaa suurempi, se myös sulautuu paremmin ohjaamon muotoihin.

Lisävarustelistalta voi nyt valita kaksi eritasoista avaimetonta toimintoa: avaimettoman käynnistyksen tai täysin avaimettoman toiminnan. Pieni uutuus sisätiloihin on lisävarusteinen 12 värin tunnelmavalopaketti.

Kaasua tankissa, sähköä ilmassa

Tekniikkapuolella Mercedes-Benz tarjoaa perinteisinä voimanlähteinä neljää dieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Myös maakaasukäyttöinen versio löytyy. Suurimpana uutuutena on Electric Drive -sähköversio.

Dieseleitä tarjotaan tehoalueella 90–177 hevosvoimaa, bensiiniä 122–211 hevosvoimaa. Valtaosaa malleista tarjotaan lisäksi seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on muuttunut vuoden 2011 ensiesittelystä huomattavasti sulavammaksi.

Neliveto on saatavilla malliston tehokkaampaan päähän.

Ensitutustumisessa päästiin ajamaan dieseleistä B220 CDI 4Matic AMG Lineä ja bensiinipuolelta B220 4Maticia.

Hidastetöyssyt hallinnassa

Ajettavuudeltaan molemmat versiot ovat hyviä. B-sarjan jousitus suodattaa hidastetöyssyjen kaltaiset urbaanit esteet pehmeästi niin perusmallina kuin AMG Linen kevyesti madallettuna versiona.

Pintapehmeydestä huolimatta mutkaisilla osuuksilla auton kallistelu on vähäistä. Kuljettaja voisi helposti luulla ajavansa matalampaa A-sarjan sisarmallia.

Selkeimmin tila-auton korin huomaa takatiloista. Korkean matkustamon ansiosta istuma-asento on pystyn ryhdikäs. Istuinosan ja lattian etäisyys tarjoaisi keskimittaiselle hyvän reisituen, ellei itse istuinosa olisi liian lyhyt.

Takatilojen monikäyttöisyyttä rajoittaa vain kahdessa osassa 60:40-suhteessa kaatuvat takaistuimet.

B-sarja ei yllätä, mutta tarjoaa yhä ajanmukaisen vaihtoehdon kompaktia ja laadukkaan tuntuista tila-autoa etsivälle. Uudistetut autot saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa ja hinnankorotukset ovat joitakin satoja euroja mallista riippuen. Mutta kannattaisiko autoa kuitenkin harkita sähkökäyttöisenä?

200 kilometriä sähkön voimin

Lyhyt tutustuminen Electric Drive -versioon ei vielä kerro lopullista vastausta, mutta antaa esimakua tuotteesta. Ympäristötietoinen valinta ei ainakaan jää jalkoihin liikenteessä, sillä sähkö-B:n luvataan sprinttaavan sataseen 7,9 sekunnissa. Huipputehoksi luvataan 180 hevosvoimaa.

Rauhallisella ajotyylillä kantamaksi luvataan kaksisataa kilometriä. Tarvittaessa toimintamatkaa voi laajentaa vielä 30 kilometriä akun ylilataustoiminnolla. Riittävyydestä voi olla montaa mieltä.

Akut on piilotettu auton pohjaan, jonka takia jousitusta on korotettu 40 millimetriä. Se selittää lokasuojia ja helmoja kiertävän korisarjan.

Kenties akkujen tuoman lisäpainon ja korotetun jousituksen takia Electric Drive tuntuu perinteisiä B-sarjalaisia epämukavammalta. Jos arviolta tehokkaimpien bensiini- ja dieselmallien tasalle asettuva hinta ei hirvitä, voi sähkökäyttöinen tila-auto osoittautua näppäräksi ratkaisuksi.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat