Ajoneuvot Koeajo 10.1.2014

Koeajo: Mercedes-Benz A

Nyt on taas mahdollisuus ostaa kotimainen auto. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, ergonomia, viimeistely, varustelumahdollisuudet Huonoa: pääntilat takana, näkyvyys, pieni takaluukku

Mercedes on tehnyt Valmet Automotiven kanssa sopimuksen 100 000 A-mersun kokoonpanosta Uudenkaupungin tehtaalla. Kotimaisuusaste ei ole huikea, sillä lähes kaikki osat tulevat muualta alihankkijoilta. Korien hitsaus, maalaus ja kokoonpano työllistää kuitenkin vajaat 800 suomalaista.

Suomessa valmistuu kaikkia moottori- ja varusteluvaihtoehtoja nelivetomalleja lukuun ottamatta. Valmiit autot käyvät toistaiseksi alustansuojauksessa Saksassa, mutta tänne tuodaan takaisin täällä tehtyjä autoja. Auton valmistusmaan voi tarkistaa alustanumeron V-kirjaimesta (Valmet). Muutoin autoja ei toisistaan erota laadun tai varustelun puolesta.

Tehty kuskille

Pikkumersun kuljettajan paikalle on helppo kotiutua. Ajoasento on luonnikas ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Ohjaus on yksi kompaktiluokan parhaista tunnoltaan. Rauhalliset ajolinjat onnistuvat yhtä helposti kuin äkilliset väistötkin.

Ärsytyskynnyksen ylittää vain kaasupolkimen hidas välitys. Pintakaasulla pihistely on helppoa, mutta suorituskykyä haluava joutuu polkemaan syvään. Normaalisti kaasua käyttävä luulee moottoria ensin ihan tossuksi, mutta tehoisekseen se osoittautuu yllättävän pirteäksi.

Aina viisiovisen mersun takatilat antavat ahtaan ensivaikutelman pienine sivuikkunoineen ja kiinteine niskatukineen, mutta kyllä aikuinenkin siellä mielikseen matkustaa. Rengasmelu on hivenen kilpailijoita äänekkäämpi ja jousitus napakan puoleinen. Perhekäytössä eniten ahdistaa tavaratilan mataluus ja ahdas lastausaukko.

Laaja mallisto

Mercedeksen tapaan myös pienokaisen mallisto on runsas eri moottoreineen, varustelupaketteineen ja personointimahdollisuuksineen. Vain kukkaro rajoittaa varustelistan ruksimista. Jo perusmallin törmäykseneston ja vireystilan valvonnan sisältävä turvavarustelu on mallikas. Sen sijaan vakionopeudensäädin puuttuu vielä Premium Business -paketistakin.

Turboahdettuja bensiinimoottoreita on kahta kokoa (1.6 ja 2.0), molemmista kaksi eri tehoista versiota. A 45 AMG -huippumallin 360 hevosvoiman teho on kolminkertainen ajettuun perusmalliin verrattuna. Kaksilitraiseen vaihtaminen nostaa hintaa kymppitonnilla, joten ykskuutoset varmaankin hallitsevat myyntiä.

Dieseleitä on kolmea kokoa, perusmallissa Renaultilta lainattu 1,5-litrainen, muissa tutummat 1,8- ja 2,1-litraiset. Dieseleiden välillä hintaportaat ovat maltillisemmat, joten myynti jakaantunee tasaisemmin.

Pikkumersun kilpailijat on nopeasti nimetty, Audi A3, BMW 1-sarja ja Volvo V40. Niin ominaisuudet, koko kuin hintakin asettuvat samoille lukemille, joten kotimaisuus voi osoittautua juuri ratkaisevaksi valintaperusteeksi.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat