11.12.2017

McLarenilta äärimmäinen Senna: niin nopea, ettei muodoilla väliä

McLaren Senna

Superautovalmistajan uusin tulokas hätkähdyttää nimellään ja muodoillaan: McLaren Senna.

Televisiostakin tuttu englantilainen McLaren esitteli viikonloppuna uuden uuden auton. Teknisten tietojen perusteella tulokkaasta on helppo onnistua: 800-hevosvoiman tehoa hillitsee vain 1198 kilogramman paino, joten suorituskyky on taatusti melkoinen – joskaan ei vielä julkinen. Uutuus kuuluukin merkin Super Serieksi kutsuttuun lippulaivamallistoon, jossa olemme aiemmin nähneet upean F1:n ja futuristisen P1:n.

Nyt tulokkaan nimi poikkeaa yrityksen vakiintuneesta numeroiden ja kirjainten yhdistelmästä: se on McLaren Sennan.

Kyse on tietysti kunnianosoituksesta Ayrton Sennalle, traagisesti kuolleelle brasilialaiselle kuljettajaässälle. Juhlahumun hälvennyttyä on toki pakko kysyä, kuinka markkinointilähtöistä oli omistaa tähdelle auto oudot 23-vuotta hänen onnettomuutensa jälkeen?

McLaren Senna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kauneus on.. toiminnallisuuden käsissä?

Skeptisyys sikseen, auton ulkonäöstä on turha esittää ilkeämielisiä väitteitä: McLaren Senna on ihan rehellisesti ruma. Pitkää, ilmanottoaukkojen ja valojen rikkomaa keulaa seuraa kupolimainen ohjaamo, jonka kruunaa oveen tehty työkonemainen ikkuna. Tarkasteleeko kuljettaja tällä etupyörien osumista kilparadan kanttikiviin, vai onko aukon tarkoitus vain paljastaa ohikulkijoille McLaren-kuljettajan pukeutuneen shortseihin ratauskottavan ajohaalarin sijaan? Ikävien mittasuhteiden sekamelskan täydentää takasiipi, joka näyttää sijoitetun paikalleen silmät ummessa.

McLaren Senna

Toivoa sopii, että auton muodot ovat oikeasti vain ja ainoastaan aerodynamiikan ja suorituskyvyn sanelemat.

McLaren Senna perustuu etäisesti 720S-malliin. Neljälitrainen tuplaturboahdettu moottori löytyy hiilikuituisen auton keskeltä. Sennan kerrotaan olevan yhtiön kaikkein puhtaimmin ratakäyttöön suunniteltu malli, vaikka auton saakin ujutettua rekisterikilpien väliin.

McLaren Senna

Valmistaja kertoo takavetoisen auton ”hienostuneen kilpa-autoista johdetun jousituksen tarjoavan vertaansa vailla olevaa hallinnan ja dynaamisen tasapainon yhdistelmää”. Lehdistötiedote ylistää auton aktiivisen aerodynamiikan kyvykkyyttä: kaksiosaisen takasiiven pinta-alan kerrotaan olevan peräti 0,65 neliömetriä. Se pitänee auton tiukasti paikallaan upporikkaan keräilijän hermeettisesti suojatussa holvissa, jossa 750 000 punnan eli 850 000 euron hintainen McLaren Senna saa kerätä kasvattaa arvoaan poissa uteliaiden katseilta.

Halukkaille ostajille tiedoksi: koko 500 kappaleen erä on jo myyty loppuun.

McLaren Senna

Päivitetty: 11.12.2017 klo 10.40: korjattu takasiiven pinta-ala

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: McLaren

Luetuimmat