9.6.2019 Ajoneuvot Mazda Skyactiv-X on teknisesti vallankumouksellinen bensiinimoottori, mutta näkyykö se kulutuksessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on vihdoin julkaissut uudella Skyactiv-X -moottorillaan varustettujen 3-mallien hinnat. Näiden myötä myös autojen WLTP-kulutuslukemat on paljastettu, mikä antaa esikuvaa moottorin mahdollisesta taloudellisuudesta. Emme normaalisti tarkastele autojen kuluksia suoraan WLTP-mittausten pohjalta, mutta Skyactiv-X -moottorin kohdalla ennakkotietokin kiinnostaa. Mazdan odotettu voimanlähde kun perustuu ainakin teoriassa vallankumoukselliseen teknologiaan, jossa ilma-polttoaine -seos sytytetään kipinän sijaan pääosin puristussytytyksellä dieselin tapaan. Mazda tosin käyttää sytytystulppaa itsesyttymisen hallitsemiseen: ilma-polttoaineseos puristetaan hyvin lähelle itsesyttymistä, jonka jälkeen kipinä sytyttää pienen seosannoksen, jonka palamisen aiheuttama paineen kasvu saa loppuseoksen syttymään samanaikaisesti. Kipinäohjausta vaaditaan, sillä pelkkää puristussytytystä pidetään liian epävakaana ja vaikeasti hallittavana. Valmistaja käyttää teknologiasta nimeä SPCCI, eli Spark Plug Controlled Compression Ignition, kipinäohjattu puristussytytys. Skyactiv-X -moottorin puristussuhde on bensiinikäyttöiselle huima 16,3:1. Uudentyyppisen toimintaperiaatteen lisäksi moottori on varustettu kevythybriditekniikalla ja mekaanisella ahtimella. Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita. Teoriassa SPCCI-teknologian pitäisi mahdollistaa bensiini- ja dieselkäytön etujen yhdistämistä, siis matalampaa kulutusta ja bensiinin päästöjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoria ja käytäntö ei aina toteudu Teorian tehokas siirtäminen käytäntöön ei kuitenkaan aina onnistu. Näin on käynyt myös Nissanin luksusmerkki Infinitille, joka toi viime vuonna myyntiin muuttuvalla puristussuhteella varustetun VC-Turbo -moottorinsa. Muuttuvaa puristussuhdetta on pitkään pidetty avaimena korkean tehon ja matalan kulutuksen yhdistämiseen (korkea puristussuhde matalalla kuormituksella, matalampi puristussuhde ahdettuna), mutta Infinitin tapauksessa hyödyt jäivät merkityksettömiksi. Mazdankin kohdalla kysymys on: kuinka taloudellinen moottori on toimiessaan SPCCI-tilassa, ja kuinka suuren ajan moottori toimii perinteisen ottomoottorin tapaan kipinäsytytteisesti? Vetotapoja ja vaihteistoja Mazda tarjoaa Skyactiv-X -polttomoottoria kolmoseen etu- ja nelivedolla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Kaikissa versioissa moottori on sama 180-hevosvoimainen. Mallin ennakkohinnat löytyvät Mazdan sivuilta täältä. Lue Mazda 3:n perusmallin koeajo täältä. Taloudellisin on etuvetoinen manuaali (Vision-varustein 28 490 eur), jonka yhdistetty WLTP-kulutus on 5,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 125 g/km. Vertailun vuoksi Mazda 3 122-hevosvoimaisella tavallisella 2-litraisella saa 6,2 l/100km kulutuksen ja 139 g/km päästöarvon ja maksaa Vision-varustein 25 41 euroa. Perusmoottori siis vie noin 13 prosenttia enemmän bensiiniä kuin uusi Skyactiv-X, joka toki on 50 prosenttia tehokkaampi. Automaattivaihteisena Mazda 3 Skyactiv-X AT vei perusvarustein 6,2 l/100km. Automaatti siis lisää Mazdan kulutusta varsin reilusti. Vision-varustein auto maksaa automaattina 31 079 euroa. Puristussytytys vastaan turboahtaminen Vertailun vuoksi Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150-hevosvoimaisena ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna (30 175 eur) kuluttaa WLTP-syklillä 6,3 l/100 km, siis vain desin Mazdaa enemmän. Samaa tehoversiota ei manuaalina saa, mutta 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Golf 1.5 TSI Evo (25 841 eur) vie WLTP:llä 6,0 l/100 km, mikä on jo jonkin verran Mazdaa enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puristussytytys vastaan hybridi Toyota Corolla 2.0 Hybridin saa myös farmarikorisena. Mazdasta on tarjolla vain pystyperä tai sedan. Toisen mielenkiintoisen vertailukohdan tarjoaa uusi Toyota Corolla Hatchback. Se on saatavilla 2-litraisena hybridinä (alkaen 30 466e), joka tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin Mazda. Toyotan WLTP-kulutus on varustelusta riippuen 4,9–5,3 l/100km ja päästöt 110–120 g/km. Hybridin kulutusetu on siis melkoinen, jos verrokki-Mazda on automaattivaihteinen. Toisaalta Mazdan mainiosta manuaalista nauttiva pääsee melko lähelle Corollan WLTP-lukuja, eikä Toyota tarjoa tee-se-itse -vaihteistoa hybridin kanssa. Mazdankin nimessä esiintyy sana M-Hybrid, mutta tässä kohtaa paino on kevythybridiin viittaavalla M-kirjaimella (mild). Mazdan sähköapu on huomattavasti Toyotaa kevyempää. Totuus selviää kuitenkin vasta syksyllä, kun Mazda 3 Skyactiv-X -mallisto saapuu maahan ja Moottorin testattavaksi. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta