20.11.2016

Mazda MX-5 RF tuo targakaton takaisin

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF on jotain coupén ja roadsterin väliltä.

Avoauto on yksi pitkän moottorihistorian hienoimmista keksinnöistä. Avonainen ohjaamo tuo luontoa lähemmäs ja vahvistaa vauhdintunnetta. Ei siis ole ihme, että maailman myydyin urheiluauto on yksinkertaisen reseptin lähes moitteettomasti toteuttava Mazda MX-5.

Kolikolla on toki kääntöpuoli. Mazdan keveys, käsiteltävyys ja kiehtova mekaanisuus kerää paljon faneja myös umpikoristen autojen kannattajakunnasta. He ovat vuosia toivoneet Mazdalta MX-5 Coupéa, ja muutaman kerran sellaista on väläytetty.

Mazda Miata M Coupe Concept
Mazda Miata M Coupe Concept vuodelta 1997.

Ensimmäisen sukupolven MX-5:stä esiteltiin pirteän keltainen linjakas Coupe-prototyyppi. Toisesta sukupolvesta jopa valmistettiin pieni erikoiserä hieman kolhosti muotoiltuja Coupéja vuonna 2003.

Mazda MX-5 RF

Ja ensi kesänä linjakkaan kovakattoisen Mazda MX-5:n saa myös Suomesta – ainakin melkein.

Auto 2016 sai kunnian toimia uuden Mazda MX-5 RF:n Pohjoismaiden ensi-iltana. Hopeanharmaan verhoileman Mazdan kattolinja laskee niin loivasti ja luontevasti, että RF-painoksen voi epäillä olleen mukana muotoilussa alusta asti.

https://youtu.be/IDc_X3XRu-k

Silti kyse ei ole Coupésta. Napinpainalluksella koko katon takaosa kohoaa ilmaan ja ohjaamon peittävä kattopala katoaa auton uumeniin. Ratkaisu muistuttaa erehdyttävästi tuoreinta Porsche 911 Targaa, tosin Porschen upea takalasi on Mazdassa korvattu italialaisklassikoista tutuilla kaarimaisilla C-pilareilla ja B-pilareiden kohdalta avattavalla takaikkunalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Modernia perinteikkyyttä

Mazda pitää tiukasti kiinni MX-5:n avoautoperinteistä. Samalla umpikoristen ystävät voivat nähdä uutuuden katon vain jättimäisenä kattoluukkuna, jonka voi avata 10 km/h nopeuteen asti. Valmistajan mukaan MX-5 RF:n kattoratkaisu ei syö tavaratilaa. Toisin sanoen kyytiin mahtuvat kahden tehokkaasti pakkaavan ihmisen viikkoreissun tavarat.

Mazda MX-5 RF

MX-5:ssä tavaratilaa tärkeämpää on paino: keveimmillään MX-5 RF:n omamassa on 1045 kilogrammaa, eli vain 45 kiloa Roadsteria enemmän.

Uutuuden hinnat alkavat Premium Sport -varustelun 41 556 eurosta, eli lisähintaa RF-katolle kertyy tasan 3 000 euroa.

Mazda MX-5 RF

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, Vuoden 1997 konseptiauto: Mazda, video: Marko Jokela, 

Luetuimmat