12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 Sport Wagon – Vaihtoehto saksalaisluksukselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Mazda6 kaikilla herkuilla tarjoaa yllättävän vaihtoehdon premium-autoille. Hyvää: ulkonäkö, sisätilat, neliveto varauksin. Huonoa: reisituki takana, moottori, varustepolitiikka. Nelivetoisella Mazda 6:lla ajaessa pohtii mielikuvien vaikutusta automyyntiin. Mazda on näyttävän näköinen ja sisätilat ovat aasialaiseksi poikkeuksellisen tyylikkäät. Koeajettu nelivetoinen dieselautomaatti Luxury-varustein sisältää täysnahkaverhoilun, aktiivisen vakionopeudensäätimen, navigaattorin ja huippukätevän suomea tottelevan puheohjauksen. Hintalapun 52 380 euroa on suuri summa – Mazdasta. Ajattelu on tyypillistä tavallisten merkkien kohdalla. Jos keulalle vaihdetaan premiumiksi mielletty merkki, muuttuu hinta ihan sopivaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilastot kertovat Vuonna 2015 Mazda 6:tta myytiin 307 kappaletta. Luvussa ovat mukana kaikki vaihtoehdot 27 881 euron perusmallista lähtien. Samaan aikaan Mercedes-Benz myi 1 600 C-sarjalaista ja BMW 1 395 kolmosarjalaista. Huimin suoritus oli Audilla, jonka 1 181 myydystä A4-mallista leijonanosa oli vanhaa sukupolvea. Vertailu edellä mainittuihin kertoo paljon Mazda 6:n ominaisuuksista. Auto taittaa pitkääkin moottoritietaipaletta leppoisasti, ja melutaso pysyy kohtalaisena. Jousitus selviytyy hienosti 19-tuumaisista vanteista, mutta mukavuutta arvostavat tinkivät ulkonäöstä pari tuumaa. Kireä pakkanen on liukastanut tiet. Olematon pito välittyy kuljettajalle epämääräiseksi jääneen ohjaustunnon ansiosta, mutta tarkempaa kuvaa ohjauksesta ei säiden vuoksi saa. Toimiva neliveto Neliveto on toteutettu tavanomaisesti takatasauspyörästön yhteyteen rakennetulla sähköohjatulla kytkimellä. Etenemiskyvyssä ei ole moitittavaa. Pois kytkettävän ajonvakautusjärjestelmän ansiosta Mazdalla voi leikkiä jääradalla. Silloin käytös veto päällä on pääosin loogisen yliohjaavaa, mutta välillä auto puskee odottamatta. Neliveto on saatavana koeajetun 175 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselin lisäksi 150 hevosvoimaiseen versioon. Voimakkaamman moottorin yhteydessä on aina kuusivaihteinen automaatti, miedompaa tarjotaan myös manuaalivaihteistolla. Kuluttaa muttei kulje Voimalinja jää heikoksi lenkiksi. Dieselin käyntiääni, ja välillä myös värinät, välittyvät sisätiloihin. Polttoainetta maistuu luvattua enemmän, eikä suorituskykykään vastaa 175 hevosvoiman lupauksia. Sen huomaa jo tehtaan ilmoittamista arvoista: Mazda pyrähtää sataseen 9,1 sekunnissa, kun viime numerossa koeajettu Audi A4 190 hevosvoimaisella dieselillä saavuttaa saman vain 7,2 sekunnissa. Osasyy kulutukseen ja suorituskykyyn on vain kuusivaihteinen perinteinen automaatti. Onneksi sen toiminta on erittäin pehmeää. Vaihteisto hyödyntää moottorin alavääntöä, ja pienemmälle vaihtamista saa pyytää reilulla kaasunkäytöllä. Tottumiskysymys. Kannattaa harkita 150 hevosvoimaista versiota, joka on automaattinakin seitsemän tonnia halvempi. Edullisempaa voimanlähdettä halajava törmää Mazdan akilleen kantapäähän: varusteet on sidottu varustetasoihin, ja varustetasot moottoreihin. Esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen saa vain Luxury-varustetason kanssa, joka taas on saatavilla vain 175 hevosvoimaiseen dieseliin ja 192 hevosvoimaiseen bensiinimoottoriin. Räätälöintimahdollisuuksien puute onkin suurin ero Mazdan ja premium-merkkien välille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 6 Sport Wagon 2.2 AWD Luxury Hinta alkaen 52 380 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 4500 r/min Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?