Ajoneuvot | Uutinen | 18.5.2019

Matkalle McLarenin tapaan: uusin ja mukavin McLaren GT

Brittivalmistajan alati kasvava tuoteperhe on laajentunut matka-autojen suuntaan. McLaren GT on silti valmistajalleen tyypillinen näkemys teemasta.

Jaa artikkeli

McLaren GT on brittitehtaan mukaan täysin uusi aluevaltaus tuttujen Sports, Super ja Ultimate -mallistojen jälkeen. Ilmeisesti tehdas on jo unohtanut 570 Sportista jalostetun 570GT:n. Joka tapauksessa silmissä vilisevät mallinumerot on unohdettu ja McLarenin matkailumalli on pelkästään GT. McLarenille kyseessä on neljäs uusi malli viime vuonna julkistetun Track25-bisnessuunnitelman piirissä.

McLaren GT

Mantereiden kiertämiseen suunnitellun McLaren GT:n merkittävin ominaisuus on 420 litran iso tavaratila, johon mahtuvat esimerkiksi golfbägi tai kaksi paria suksia (185 cm) tarvikkeineen. Täysikokoinen takaluukku on saatavissa jopa sähköisesti avattavana, pehmeän sulkeutumisen ollessa vakiovaruste. Lisäksi keulassa on 150 litraa lisätilaa.

McLaren GT

McLaren on kiinnittänyt huomiota myös tietoviihdejärjestelmään, jonka pitäisi olla ”paras tähän mennessä”. Navigaatiosta huolehtivat Heren karttatiedot yhdessä liikennetietojen kanssa.

Matkustusmukavuutta on tavoiteltu puolestaan mukautuvalla iskunvaimennuksella, jota on viritetty matka-ajon tarpeisiin. McLarenille tuttuun tyyliin myös jarrut ja ohjaus on säädetty paremmin katukäyttöön sopiviksi, merkiten rataserkkuja rauhallisempaa kalibraatiota. Kaupunkeja ja hidastetöyssyjä varten maavaraa on mietitty uudelleen, perusmaavaran ollessa 110 mm ja nostotoiminnolla 130 mm. Myös auton istuimet on suunniteltu uudelleen pitkiä siirtymiä ajatellen.

McLaren GT

McLaren Speedtailista kehitetty McLaren GT on valmistajan mukaan noin 130 kilogrammaa kevyempi kuin auton lähin kilpailija. Elopainoa (DIN) on 1 530 kilogrammaa. Valmistajan MonoCell II -hiilikuiturakenne on siirtynyt Touring-versioon, joten minimaalista painonlisäystä vastaan autoon on saatu loihdittua tavaratila. Ovet aukeavat ylöspäin, rauhoittaen IT-miljardöörien mieltä.

Verhoiluvaihtoehdoista mielenkiintoisimmat ovat loppuvuodesta saatava kašmirvilla sekä tavaratilan verhoilumateriaaliksi tarjottu SuperFabric, jossa tavallinen kudottu kangas on pinnoitettu pikkuruisilla suojalaatoilla.

McLaren GT

McLaren GT liikkuu pitkin maita ja mantereita 4,0-litraisen tuplaturboahdetun V8:n voimin. M840TE:ksi ristitty moottoriversio on viritetty McLaren GT:tä varten. Strategiset mitat ovat 620 hevosvoimaa ja 630 newtonmetriä. Vaihteistona on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti ja vetotapana on tietenkin takaveto.

McLaren GT

Lopputuloksena matkaraketti kiihtyy 0–100 km/h 3,2 sekunnissa ja sulavalinjaisen auton huippunopeus on 326 km/h. Suomessa harvemmin tärkeä 0–200 km/h taittuu tasan yhdeksässä sekunnissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on 11,9 litraa per 100 km (CO2 270 g/km). Matkustusmukavuutta on tavoiteltu esimerkiksi moottorituilla, jotka ovat 50% pehmeämmät kuin ratakäyttöön suunnitellussa 600LT:ssä. Comfort-ajotilassa McLaren GT:n pitäisikin olla mukavin McLaren tähän mennessä.

McLaren GT

Loppuvuoden aikana myyntiin saapuva McLaren GT rokottaa ostajansa lompakkoa Britanniassa veroineen £163 000 verran, eli 200 000 eurosta saa vielä vaihtorahaakin.

Lähde ja kuvat: McLaren

Jaa artikkeli

Keskustelu