30.9.2018 Ajoneuvot Matalista matalin – Chevrolet Cheyenne Alfa Romeon boxer-moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden Jenkkiautonäyttelyssä lattialla lojuva Chevrolet Cheyennen kori osoittautuu ajokelpoiseksi, joskin melkoisesti normi-Cheyennestä poikkeavaksi avolavaksi. Se ei näytä toimivalta autolta, vaan pelkältä lattialle jätetyltä auton korilta, joka lepää helmojensa varassa lattialla. Mustat vanteet ja renkaat häviävät lokasuojien sisään lähes täydellisesti, kun kori lasketaan alas. – Kun ostin tämän Cheyennen, uskottelin itselleni rakentavani siitä näyttävän retro-avolavan isoilla pyörillä ja isolla dieselmoottorilla. Sitten näin facebookissa kuvan vähän tähän tyyliin rakennetusta avolavasta ja… , kertoo auton omistaja ja rakentaja, ruotsalainen Måns Hellström. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verhoilu muutti koko suunnitelman Kun Hellström aloitti auton muokkaamisen, ainoa valmiiksi suunniteltu yksityiskohta oli etujousituksen muokkaus. Sitä tehdessä hän aloitti samalla ohjaamon verhoilun suunnittelun, ja siihen tarjottiin sponssina kaikki materiaali sekä apua itse tekemiseenkin. Kun verhoilu oli valmis, Måns huomasi ettei retro ulkoasu sovi sen kanssa yhteen. Oli siis luonteva siirtyä sen Facebookissa nähdyn kuvan mukaisesti suunnitelmaan B. – Pidän tämän lopputuloksena syntyneen auton tyylistä, vaikkei tämä miltään osa-alueelta ole täydellinen. Iso dieselmoottori ei uuden suunnitelman kanssa enää sopinut yhteen, joten alettiin etsiä mahdollisimman kompaktia ja ennen kaikkea matalaa moottorivaihtoehtoa. Alfa Romeo 33:n 1,7-litrainen nelisylinterinen boxermoottori täytti vaatimukset, joten sellainen hankittiin ja rakennettiin uudelleen. Öljypohjaa madallettiin kaksi tuumaa ja kaasuttimet korvattiin polttoaineen suihkutuksella. Osia Volvoista ja Transitista Vaihteisto on peräisin Volvo 144:stä ja taka-akseli saman merkin 745-mallista. Ruotsalaisethan käyttävät isänmaallisina aina rakentelussa Volvon osia? – Ei niitä Volvon osia valittu ruotsalaisuuden takia, vaan siksi että kaverilla sattui olemaan sopivia osia tarjolla. Vanteet sentään ovat peräisin muualta, Ford Transitista. Minkälainen ajettava Cheyenne sitten on, kun auto nostetaan ajokorkeuteen. – En tiedä vielä, sillä auto ei ole 100-prosenttisesti valmis, vaan ainoastaan noin 98-prosenttisesti. Ajokorkeus tarkoittaa Cheyennen kohdalla, että etupäätä nostetaan noin 6,5 senttiä ja takapäätä noin 10 senttiä ylöspäin. Maksimissaan perää voidaan nostaa noin 15 senttiä ala-asennosta, mutta se vaatii ilmasäiliöön noin 14 barin paineen ja lisäksi jousitus on yläasennossa todella pehmeä. Yksinkertainen yksivärinen maalaus sopii tähän projektiin kuin nenä päähän. Sama yksinkertainen teema jatkuu myös sisustuksessa. Lopputulos on ainakin persoonallinen ja herättää huomiota, mikä näyttelyautossa onkin se tärkein asia. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku