Ajoneuvot | Uutinen | 3.4.2017

Marchionne: Ferrarin lähdettävä myös Formula E:hen

Ferrariakin luotsaava Sergio Marchionne on pähkäillyt, että paras tapa oppia sähkön niksit on kilpailla sillä.

Jaa artikkeli

Värikkäimpiin autokonsernijohtajiin kuuluva FCA:n Sergio Marchionne on tullut pähkäilyissään sille kannalle, että Ferrarin on lähdettävä mukaan myös sähköiseen Formula E -kilpasarjaan. Asiasta saatiin vihiä jo marraskuussa, mutta nyt Ferrariakin luotsaava Marchionne on toistanut vaatimuksensa.

– Meidän täytyy osallistua Formula E:hen, sillä sähköistyminen hybridisaation kautta tulee olemaan osa tulevaisuuttamme, Marchionne kommentoi kansainvälisen autoliitto FIA:n virallisessa Auto-lehdessä.

– Hybridisaatio on ratkaisevaa Ferrarille. Ei käy kiistäminen etteivätkö säädökset aiheuta meille paineita, mutta voisimme päästä tavoitteisiin toisin keinoin. Haasteena on hyötyä hybridisaatiosta, ei vain päästöjen vähentämisen, mutta myös suorituskyvyn kannalta. Olemme jo kehittäneet hybridisuperauton, La Ferrarin, ja tulevissa Ferrari-malleissa hyödynnämme uusia teknologioita kuten sähköistämistä.

Ferrarin arvellaan välttelevän täysipainoista osallistumista ainakin vuoteen 2022, mutta luvassa voisi olla yhteistyö jonkin yksityistallin kanssa. Tuolloin autossa todennäköisesti nähdään Fiatin nimi täyssähköisen 500e:n kunniaksi. Osallistuminen voisi näin tapahtua 12:ntena tiiminä jo 2019.

Useita Ferrarin kilpahankkeita sponsoroiva venäläinen kyberturvallisuusyritys Kaspersky on tietojen mukaan harkinnut Formula E:n sponsoroimista jo aiemmin.

Renault Formula E

Renaultin vitsikkään e.dams-kilpatallin Renault Z.E.16 -kilpuri.

Isoista autovalmistajista Formula E:ssä kilpailevat tällä hetkellä Audi, Jaguar, Mahindra ja Renault. Lisäksi BMW on yhteistyössä Michael Andrettin omistaman Andretti Autosportin kanssa.

Formula E:n pomon Alejandro Agag kertoi Motorsport.comille, että aika voisi olla kypsä hänen ja Marchionnen tapaamiselle.

Ehkä perinteikkään italialaistallin liittyminen antaisi vihdoin Formula E:lle sen ansaitseman cool-kertoimen.

Lähde: Motorsport.com Kuvat: Ferrari, Renault

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ferrari