10.5.2016 Ajoneuvot Maistianen: Ducati Multistrada 1200 Enduro – Sorateiden valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallimerkinnän Enduro-lisänimeä ei ole ansaittu pelkästään karkeammilla renkailla ja pidemmillä jousilla. Ducati Multistrada 1200 Enduro on alusta loppuun uusi malli. Vain varpaankärjet yltävät maahan, sillä istuinkorkeutta on 870 milliä. Tankattuna Ducati Multistrada 1200 Enduro tuntuu yläpainoiselta. Jopa sivujalalta pyörän kampeaminen pystyyn vaatii voimia. Kun Multistrada Endurolla pääsee vauhtiin, niin tilanne muuttuu täysin. Paino unohtuu. Samoin pyörän hinta, nyt reuhataan soratiellä 30 000 euron moottoripyörän sarvissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sport-, Touring-, Urban- ja Offroad-ajotilat Mittaristo kertoo, että valittuna on Offroad -ajotila, jossa moottorin 160 hevosvoimaa on suitsittu 100 hevosvoimaan. Luiston- ja keulimisenesto, ABS-jarrut ja semi-aktiivinen jousitus säätyvät Offroad-moodi valittaessa soratien vaatimusten mukaisiksi. Irtosoralta lähdettäessä luistonesto leikkaa voimakkaasti moottorin tehoa ja meno on aluksi räkivää. Onneksi luistoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä. Ensimmäiseen mutkaan jarruttaessa muistuu kantapään kautta mieleen, että Offroad-ajotilassa takapään ABS-järjestelmä on kytketty pois. Pyörää voi ohjata lukitsemalla jarrulla takarenkaan. Joko tarkoituksella – tai kuten tässä tapauksessa – vahingossa. Moottorin kierrosluvun pysyessä välillä 5000 – 10 000 kierrosta on koko ajan käytössä vähintään 110 newtonmetrin vääntö. Silloin voimaa riittää soratiellä kaikkiin tilanteisiin. Automaattisesti ajotilanteen mukaan säätyvä jousitus Vielä muutama vuosi sitten seikkailupyörä ja semi-aktiivinen jousitus eivät mahtuneet samaan lauseeseen. Ducatilla päästellessä alkaa ihmetellä, että mitä järkeä nykyään on enää rakentaa moottoripyöriä joissa kuljettajan pitää käsipelillä säätää jousitusta ja vaimennuksia. Sanalla sanoen automaattisesti säätyvä jousitus toimii huomaamattomasti. Itse asiassa 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus on jopa yllättävän napakka. Matka-ajossakin Multistrada Enduro on mukava. Väljä ajoasento, iso polttoainesäiliö, tehokas moottori ja vakionopeussäädin. Miinuspuolelle kirjataan muun muassa se, että ajoviima kiertelee polttoainesäiliön taakse niin, että nivuset ja sisäreidet kylmettyvät koeajon koleassa säässä. Lisäksi kahvanlämmittimiä jää kaipaamaan vakiovarusteeksi. Ducati Multistrada 1200 Enduro Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 1198 kuutiosenttimetriä Teho: 117,7 kW (160 hv) / 9500 k/min Vääntö: 136 Nm / 7500 k/min Paino tankattuna: 254 kg Hinta alk. 29 990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?