13.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Zero SR13 on sähköinen ajokokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero-sähkömoottoripyörämalliston tehokkain SR13-malli haastaa suorituskyvyllään markkinoiden tehokkaimmat nakupyörät. Äänetön sähkömoottoripyörä kuulostaa aluksi ajatuksena samalta kuin mauton sinappi. Kuka sitä tarvitsee tai haluaa? Pienen tuumaustauon jälkeen sähkömoottoripyörän edut ovat kiistattomat. Ei melusta häiriintyviä naapureita, savuttomuus ja alhaiset käyttökulut. Täysin nollapäästöinen ei sähkömoottoripyöräkään ole, kun huomioidaan sähköntuotannon päästöt. Zero SR13 on amerikkalaisvalmistajan huippumalli. Vääntöä on 144 Newtonmetriä koko kierroslukualueella ja huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa. Koska tämä on ensimmäinen ajokerta sähkömoottoripyörällä, en oikein tiedä mitä odottaa. Karkaako se käsistä vai tuntuuko se tehottomalta? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänettömyys hämmentää Avaimesta virrat päälle ja pari sekuntia märehdittyään Zero on valmiina lähtöön. Kuljettajan valittavissa on Sport- ja Eco-ajotilat. Lähden rohkeasti Sportilla matkaan. Äänettömyys ja vaihteettomuus tekevät ajotuntumasta erikoisen. Samoin suorituskyvyn arvioinnista. Nopeusmittaria vilkaisemalla selviää nopeasti, että Zerolla on helppo päästä eroon ajokortista. Huomaamatta. Ajaminen on helppoa ja Zeron hallinta kevyttä. Alle 200 kilon paino ja pyörivien massojen vähäisyys tuntuvat. Jousitus on mukavuuspainotteinen ja jarrut yllättävät tehollaan. Mittaristossa näkyy koko ajan akun jäljellä oleva varaus prosentteina. Lukema osoittautuu jopa niin tarkaksi, että siihen voi luottaa lähes prosentin tarkkuudella. Tottumiskysymyksiä Akun varaustilan määrää tulee vilkuiltua ajaessa vähän väliä. Ongelma on selkeästi kuljettajan korvien välissä. Luonteva suhtautuminen sähkömoottoripyörään ja sen akkujen kestävyyteen vaatii ilmeisesti muutaman ”tankillisen” ajamista. Testilenkillä yksi lataus riittää noin 210 kilometrin matkalle, rauhallisella ajotavalla. Valmistajan mukaan toimintamatka maantieajossa on 130 kilometriä ja kaupunkiajossa 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorilla kulkevissa ajoneuvoissa, kulutus on siis pienempi taajama-ajossa. Akkujen latauksen keskihinta on 1,20 euroa. Alhaiset käyttökulut kompensoivat 20 996,33 euron hankintahintaa. Olisiko tässä seuraava kulkupeli työmatkoille? Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku