13.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha MT-10 yhdistää tehokkaan moottorin, hyvän jousituksen ja härskin ulkonäön. Lopputulos on miellyttävän aggressiivinen nakupyörä. Uusi MT-10 ei ole pelkkä katteista riisuttu Yamaha R1. Paitsi moottorin luonnetta, myös jousitusta on muokattu paremmin nakupyörän käyttöympäristöön sopivaksi. Ja tietysti ulkonäköä, R1:n runko ja moottori on yhdistetty MT-sarjalle tyypilliseen aggressiiviseen ulkonäköön. Vaikka Yamaha MT-10 on ulkonäöltään massiivisen ja kulmikkaan oloinen, niin heti liikkeelle lähdettyä pyörä tuntuu kevyeltä ja käteensopivalta. Aivan kuin yhteisiä kilometrejä olisi takana jo tuhansia. Tätä auttaa se, että Yamahalle tyypilliseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja hyvin kuljettajan tavoitettavissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa Ensimmäisillä kilometreillä huomio kiinnittyy pintaherkkään mutta progressiivisena myös kovempia vauhteja sietävään jousitukseen. Ero ratakäyttöön suunniteltuun R1:een on iso. Kun vauhti mutkateillä kasvaa niin, että on siirrettävä mutkissa painoa sisäkaarteen suuntaan ja jalkatapeille, silloin alkaa kaivata vaimennuksen säätöjä pari pykälää tiukemmalle. Täysin säädettävän jousituksen yhteydessä tämä ei ole ongelma, vaan mahdollisuus. Yamaha on onnistunut jousituksen suhteen tavoitteessaan, MT-10:n on oltava mukava ja jousituksen pitää toimia jo tavallisilla maantienopeuksilla. Lyhyt akseliväli ja pysty ajoasento ovat yhdistelmä, joka arvelutti etukäteen. Pystyisikö kuljettaja hyödyntämään moottorin tehoa, vai nousisiko eturengas ilmaan liian helposti. Painojakaumaa on onnistuttu siirtämään lievästi etupainoiseksi. Se tekee sekä kiihdytyksistä että mutka-ajosta helppoa ja luotto pyörään syntyy nopeasti. Murisee tehokkaasti mutta hiljaisella äänellä Yamahan nelisylinterisen Crossplane-moottorin soundi on makeasti muriseva. MT-10 jää kaipaamaan vähän avarampaa putkistoa, nyt Crossplane-moottorin ääni on vaimennettu turhankin hiljaiseksi. Onneksi Akrapovicin tarvikeäänenvaimennin tarjoaa lääkkeen tähän vaivaan. Henkilökohtaisesti häiritsi toinenkin asia: sähköinen kaasukahva on niin kevytliikkeinen, että röykyissä pyörä nykäisi ikävästi, jos kaasukäden ranne ei pysynyt vakaasti paikallaan. Tottumiskysymys tämäkin, sillä osa koeajajista kiitteli kaasukahvan herkkyyttä ja kevytliikkeisyyttä. Yamaha MT-10:n hinta Suomessa on 7500 euroa edullisempi kuin R1:n, vaikka rungot ja moottorin perusrakenne ovat yhtenevät. Hintaerosta huolimatta MT-10 ei missään nimessä tunnu budjettipyörältä. Päinvastoin, sen mukava käyttöalue alkaa jo kaupunkinopeuksista mutta meno jatkuu tukevana vielä parinmarkan nopeuksissa. Kaikki muutokset tähtäävät katu- ja maantieominaisuuksien parantamiseen. Jos harrastaa muutakin kuin rata-ajoa, niin silloin MT-10 tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Yamaha MT-10 Iskutilavuus: 998 cc Teho: 160 hv / 11500 r/min Vääntö: 111 Nm / 9000 r/min Hinta: 18 959,08 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon ja Alessio Barbanti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?