27.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Löysät pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan MT-07-mallia on moitittu liian pehmeästä jousituksesta. Uudistuksen yhteydessä jousitusta jämäköitettiin juuri sopivasti. Tankattuna vain 182 kiloisen pyörän jousituksen rakentaminen ei ole helppoa. Kuljettajan painosta riippuen sama jousitus voidaan kokea joko liian jäykäksi tai liian pehmeäksi. Kun lisäksi MT-07 kuuluu edulliseen 9 000 euron hintaluokkaan, ei se anna mahdollisuuksia rakentaa monipuolisia säätömahdollisuuksia keulaan ja takajousitukseen. Neljä vuotta sitten markkinoille tullut Yamaha MT-07 nousi nopeasti todelliseksi suosikkimalliksi. Moottori keräsi kehuja vääntöominaisuuksillaan, ajoasento oli sopivan väljä ja jarrutkin helppokäyttöiset. Ei se jousituskaan huono ollut, mutta muuten luokkansa kärkeä hipovien ominaisuuksien yhteydessä keskinkertainen jousitus erottui, eikä edukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jousitus kehityksen kärkenä Yamahan uusiessa MT-07:n tälle kaudelle pääpaino oli jousituksen kehityksessä. Jousitusten esijännityksiä sekä puristus- ja paluuvaimennuksia kiristettiin 16-40 prosenttia, eli pelkästä hienosäädöstä ei ole kyse. Koeajossa yllättääkin alkumetreillä se, että jousitus tuntuu hidastetöyssyissä edelleen mukavalta ja terävät epätasaisuudetkin se nielee entiseen tapaan. Vauhdin kasvaessa huomaa selkeästi eron vanhaan. Jousitus kantaa paremmin ja tuntuma suurissa nopeuksissa on nyt parempi. Kun vielä takajousitukseen on esijännityksen säädön ohelle lisätty paluuvaimennuksen säätö, on jousitus harpannut kokonaan uudelle tasolle. Ajettavuus parani, tuntuma ei Kun MT-07 nyt sopii jousitukseltaan kovempiin nopeuksiin, on samalla vaihdettu ensiasennusrenkaiden toimittaja Michelinistä Bridgestoneen. Uusi rengas on sekä rungoltaan että kumiseokseltaan selvästi jäykempi. Kovissa nopeuksissa ajettavuus on parantunut, mutta kääntöpuolella on vähentynyt tuntuma ja pito erityisesti kostealla ja viileällä asfaltilla. Ominaisuus ei juurikaan tule esille silloin kun ajetaan liikennesääntöjen ja liikennevirran mukaan yleisessä liikenteessä. Koeajossa ajorytmi sen sijaan nousee välillä urheilulliseksi ja silloin ero tulee selkeästi esille. Tätä korostaa vielä luistokytkintoiminnon puute, jolloin pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa takarengas luistelee mielellään. Koeajon perusteella voidaan todeta, että Yamaha on uudistuksen yhteydessä poistanut MT-07:n puutteet ja ominaisuudet ovat nyt entistä tasapainoisemmat. 9000 euron hintaluokassa se tarjoaa harvinaisen paljon hauskuutta, ajo-ominaisuuksia ja vastinetta rahalle. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Yamaha MT-07 Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 689 cc Teho: 55 kW (75 hv) / 9000 r/min Vääntö: 68 Nm / 6500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 805 mm Paino tankattuna: 182 kg Tankki: 14 litraa Hinta: 8 998 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?