Ajoneuvot Koeajo Uutinen 6.2.2017
Maistiainen: Volvo V90 Cross Country – murtsikkaa matalampana
Uusi Volvo V90 Cross Country on kantikkaisiin edeltäjiinsä verrattuna kuin kilpahiihtäjä laskuasennossa. Käytännöllisyyttä ei silti ole unohdettu.
Kun uuden sukupolven Volvo V90 näki päivänvalon vuosi sitten, heräsi kysymys, miten kartanoauton aiempaa linjakkaampi silhuetti istuisi tulevaan Volvo V90 Cross Country -versioon. Korotetun maastopainoksen saapumista kun eivät valmistajan edustajat kiistäneet, vaikka ovatkin aina olleet melko vaitonaisia vielä esittelemättömien malliensa suhteen.
Lajilleen tyypillinen
Nyt kun Moottori kävi tutustumassa uutuuteen Ruotsissa, voimme kertoa, että autosta välittyvä vaikutelma on luonnossa aivan samankaltainen kuin ensimmäisissä valokuvissa.
V90:n matala ikkunalinja yhdistettynä jyhkeään Cross Country -alustaan näyttää ensin hassunkuriselta, sitten persoonalliselta ja lopulta jopa tyylikkäältä. Tämän autoluokan pääpointti eli katumaastureita menevämpi ulkomuoto ainakin toteutuu – kuten myös farmarikorin tuomien etujen yhdistäminen kohtuulliseen maastokelpoisuuteen.
Ja jos keskitytään pelkästään auton alla oleviin asioihin, yhtymäkohtia edeltäviin V70 Cross Country -malleihin löytyy runsaasti. Samankaltaisuudet lähtevät jo näille autoille perinteisistä puskureiden alaosien, lokasuojien kaarien ja kylkien helmojen paksuista muovikoristeista.
Tieltä pois -aineksia löytyy ominaisuuksienkin puolesta. V90 Cross Countryn 21 senttimetrin maavara on noin 6 cm suurempi kuin tavallisessa V90:ssä. Jyrkkien laskujen helpottamiseksi murtomaamalliin on lisätty alamäkihidastin, ja valikoista löytyy myös XC90-katumaasturista tuttu offroad-tila pehmeissä paikoissa möyrintää varten.
Odotetun jämäkkä
Myöskään Åreen johtanut koeajoreitti ei paljastanut mitään yllättävää.
Vaikka auton pohjan ja maaperän välinen suurempi tila riittää mökkitien kivien ylitykseen ilman ylimääräistä kiemurtelua, korkeampi alusta ei maantieajossa tunnu kuin korkeintaan ylimääräisenä, osittain mielikuvamaisena tukevuutena.
Perus-90-sarjan Volvoista tuttu alustan ylimääräinen jämäkkyys vaikuttaa silti olevan Cross Countryssakin läsnä, mutta lopullisen arvioinnin täytyy jälleen kerran odottaa koto-Suomea ja sen tutumpia teitä.
Matkustamo mukavine istuimineen, kosketusnäyttöineen ja toimivine yksityiskohtineen on samanlainen kuin muissakin V90-malleissa, joitakin verhoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta. Myöskään tavaratilassa tai sen muunneltavuudessa ei ole eroa.
Helpompi valita
Kaikki V90 Cross Countryt ovat nelivetoisia ja automaattivaihteisia, ja konepellin alta löytyy Volvon tapaan aina kaksilitraisia nelisylinterisiä moottoreita – tosin hieman rajoitetumpana kattauksena kuin tavallisessa V90:ssä.
Edullisin eli D3 on jätetty pois eikä T8-hybridinkään tuotantoon tulemisesta ole vielä tehty päätöstä, joten murtsikkaa pääsee tällä hetkellä harrastamaan T5- ja T6-bensakoneilla (254 ja 320 hv) sekä D4- ja D5-dieseleillä (190 ja 235 hv).
V90 Cross Countryn Business-hinnasto alkaa D4-mallin 60 524 eurosta; lisähintaa vastaavasti moottoroituun nelivetoiseen automaatti-V90:een muodostuu melko tasan 4 000 euroa.
Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Volvo