4.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Touareg on entistä ylellisempi ja isompi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Volkswagen Touareg panostaa enemmän mukavuuteen ja teknologiaan. Volkswagen Touareg on hankkinut kosolti mainetta aavikkoralleissa ja äärimmäisissä olosuhteissa tehdyillä kestävyysajoennätyksillä, mutta kolmannen sukupolven mallista valmistaja halusi tehdä entistä selvemmin mallistonsa lippulaivan. Isoon katumaasturiin ei saa enää alennusvaihteistoa, mutta mukavuus ja turvavarusteilla hemmotellaan senkin edestä. Lisävarusteena tarjottava täysin digitaalinen ohjaamo, jota saksalaismerkki kutsuu nimellä Innovision Cockpit, tarjoaa paljon visuaalisia elämyksiä, sillä 12-tuumaisen digitaalisen mittariston viereen on sijoitettu 15-tuumainen värinäyttö. Näytön kautta hoidetaan niin istuinten hierontatoiminnot kuin matkustamon lämmön säädöt ja miltei kaikki ajoa avustavien järjestelmien hallinta. Se ei ole yksiselitteisen hyvä asia, koska ajossa huomio voi karata liikaa näytön näpertelyyn. Vastapainoksi heijastusnäyttö kuljettajan edessä vähentää mittariston ja navigoinnin seuraamisen lähes olemattomiin. Uusi Touareg on lähes kahdeksan senttiä edeltäjäänsä pidempi ja yli neljä senttiä leveämpi. Tavaratila on kasvanut reilusti 697 litran kokoiseksi. Takaistuimia kallistamalla ja pituussuunnassa siirtämällä ruuma kasvaa 810 litraan ilman, että istuimia tarvitsisi kaataa. Takana on runsaat tilat kolmelle isollekin aikuiselle. Touareg on myös vahva vetojuhta, sillä perään saa laittaa 3 500 kilon painoisen perävaunun. Väkivahva kolmilitrainen 286-hevosvoimainen V6-turbodieselmoottori vääntää hienosti ja tasaisesti Itävallan jyrkillä vuoristoteillä. Lisävarusteena tuleva nelipyöräohjaus tehostaa vielä mutkiin taipumista, ja tukeva ohjaus tekee ajamisesta helppoa. Halvinkin Touareg maksaa lähes 90 000 euroa, joten sillä hinnalla sopii odottaa paljon ajomukavuutta. Äänieristys on erinomainen, ja ilmajousitus nielee tien pinnan epätasaisuudet lähes tykkänään. Ensimmäiset Touaregit saadaan Suomeen kesäkuussa, ja jälleenmyyjille niitä luvataan heinäkuuksi. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku