19.3.2019

Maistiainen: Volkswagen T-Cross – kompakti katukulkija 

Volkswagen T-Cross

Pienten katumaasturien kokoluokka saa uuden kilpailijan, jonka haasteena on erottautua joukosta.

Uusi Volkswagen on ensituntuman perusteella näppärä ja takuuvarma vaihtoehto pientä katumaasturia etsivälle.

Volkswagen T-Cross tekee Pololle saman kuin Seat Arona teki Ibizalle: nostaa auton jalustalle. Kolmas konsernisisar on Škodan Kamiq, joka esiteltiin vastikään Geneven autonäyttelyssä.

Uutuus on vasta nyt koeajossa, vaikka T-Cross nähtiin Suomessa jo Auto 2018 -tapahtumassa.

Maavaraa on 19 senttiä. Harmi kyllä autosta ei ole todelliseksi maastoetenijäksi, sillä konsernin MQB A0 -alustarakenne tarkoittaa sitä, ettei T-Crossia saa lainkaan nelivetoisena.

Valmistaja ja maahantuoja odottavat tulokkaalta paljon: kompaktin kokoiset katumaasturit ovat tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista autoluokista.

Volkswagen T-Cross

Mallorcalla koeajettavalla uutuudella on eväät nousta kaupalliseksi syömähampaaksi, mutta erottuuko Volkswagen T-Cross riittävästi kaltaisistaan?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme voimanlähdettä

T-Crossin konepellin alle on valittavissa kolmesta voimanlähteestä. Litraiset ja kolmisylinteriset TSI-bensiinimoottorit ovat teholtaan 95 tai 115 hevosvoimaa. Muilla markkinoilla tarjolla on myös 150 hevosvoiman bensiinimoottori.

Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,6-litrainen. Se suo käyttöön 95 hevosvoimaa.

Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavilla vahvemman bensiinimallin ja dieselin yhteyteen, muuten vaihteistona on manuaali.

Volkswagen T-Cross

Isyydestä ei jää epäselvyyttä

Sukunäkö etenkin keulasta on niin ilmeinen, ettei rinnakkain asettautuneita isoveljiä eli T-Rockia ja Tiguania ole erottaa Volkswagenin katumaasturiperheen pienimmäisestä.

T-Cross on aito volkkari: voimalinja on kunnossa, automaattivaihteisto toimi jouheasti, ohjaustuntuma on luonteva ja ajokäytös kaikkinensa ennakoitavaa. Pehmeätä ajomukavuutta arvostava saattaisi moittisi T-Crossia jousitukseltaan ja alustaltaan turhan napakaksi.

Sisäilme on varsin muovinen, pelkistetykin.

Mallorcan saaren päätiet hyvässä kunnossa, mutta bensiinimoottorin elämöinti kantaa silti sisälle asti. Kolmisylinterisen moottorin käyntiäänet ovat hieman karkeahkot.

Volkswagen T-Cross

Hinnat jo tiedossa

Varustetasoja ovat T-Cross eli edullisin perustaso sekä Style ja Sport.

Volkswagen T-Crossin hinnat alkavat 18 837 eurosta (1.0 TSI 95 hv) ja automaattivaihteisena hinnat alkavat 21 500 eurosta (1.0 TSI 115 hv DSG). Malliston tyyrein versio maksaa 25 746 euroa (Sport 1.0 TSI 115 hv DSG).

Dieselversioiden hinnat eivät ole päästöarvojen virallistamista odotettaessa vielä selvillä, mutta manuaalivaihteisena hinta tule olemaan noin 24 000 euroa ja automaattivaihteisena noin 26 000 euroa.

Ensimmäiset Suomeen tarjolle saapuvat autot huhtikuussa.

Volkswagen T-Cross

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oranssi ja erottuva

Ulkovärejä on kaksitoista. Koeajetun autoyksilön Energetic Orange -designpaketti yhdistää sisätiloissa reippaan oranssin ja harmaan sävyt.

Ulkoa auton erottuu etenkin erikoisvanteidensa puolesta – edukseen tai haitakseen on makukysymys.

Paketti tuo mukanaan myös Sports Comfort -etuistuimet ja etuistuinten ristiseläntuen. Lisävarusteena paketti maksaa 808–924 euroa.

Huhtikuussa tulee tarjolle myös erikoisvarusteltu Sport 1st Edition -mali (1.0 TSI 85 kW DSG), joka maksaa 29 678 euroa. Herkkuina tässä rajatussa autoerässä on Sport-varustelun lisäksi muun muassa mustanpuhuvat sisätilat, ristiseläntuensäätö etuistuimissa, mustaharmaat kojelaudan ja keskikonsolin koristelistat, mustat ulkopeilien kotelot, tummennetut takasivulasit ja takalasi, erikoisvanteet (215/45 R18), Light Assist -kaukovalojärjestelmä, valo- ja näkyvyyspaketti, navigointi, kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö sekä parempi äänentoistojärjestelmä.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat