19.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen T-Cross – kompakti katukulkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienten katumaasturien kokoluokka saa uuden kilpailijan, jonka haasteena on erottautua joukosta. Uusi Volkswagen on ensituntuman perusteella näppärä ja takuuvarma vaihtoehto pientä katumaasturia etsivälle. Volkswagen T-Cross tekee Pololle saman kuin Seat Arona teki Ibizalle: nostaa auton jalustalle. Kolmas konsernisisar on Škodan Kamiq, joka esiteltiin vastikään Geneven autonäyttelyssä. Uutuus on vasta nyt koeajossa, vaikka T-Cross nähtiin Suomessa jo Auto 2018 -tapahtumassa. Maavaraa on 19 senttiä. Harmi kyllä autosta ei ole todelliseksi maastoetenijäksi, sillä konsernin MQB A0 -alustarakenne tarkoittaa sitä, ettei T-Crossia saa lainkaan nelivetoisena. Valmistaja ja maahantuoja odottavat tulokkaalta paljon: kompaktin kokoiset katumaasturit ovat tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Mallorcalla koeajettavalla uutuudella on eväät nousta kaupalliseksi syömähampaaksi, mutta erottuuko Volkswagen T-Cross riittävästi kaltaisistaan? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme voimanlähdettä T-Crossin konepellin alle on valittavissa kolmesta voimanlähteestä. Litraiset ja kolmisylinteriset TSI-bensiinimoottorit ovat teholtaan 95 tai 115 hevosvoimaa. Muilla markkinoilla tarjolla on myös 150 hevosvoiman bensiinimoottori. Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,6-litrainen. Se suo käyttöön 95 hevosvoimaa. Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavilla vahvemman bensiinimallin ja dieselin yhteyteen, muuten vaihteistona on manuaali. Isyydestä ei jää epäselvyyttä Sukunäkö etenkin keulasta on niin ilmeinen, ettei rinnakkain asettautuneita isoveljiä eli T-Rockia ja Tiguania ole erottaa Volkswagenin katumaasturiperheen pienimmäisestä. T-Cross on aito volkkari: voimalinja on kunnossa, automaattivaihteisto toimi jouheasti, ohjaustuntuma on luonteva ja ajokäytös kaikkinensa ennakoitavaa. Pehmeätä ajomukavuutta arvostava saattaisi moittisi T-Crossia jousitukseltaan ja alustaltaan turhan napakaksi. Sisäilme on varsin muovinen, pelkistetykin. Mallorcan saaren päätiet hyvässä kunnossa, mutta bensiinimoottorin elämöinti kantaa silti sisälle asti. Kolmisylinterisen moottorin käyntiäänet ovat hieman karkeahkot. Hinnat jo tiedossa Varustetasoja ovat T-Cross eli edullisin perustaso sekä Style ja Sport. Volkswagen T-Crossin hinnat alkavat 18 837 eurosta (1.0 TSI 95 hv) ja automaattivaihteisena hinnat alkavat 21 500 eurosta (1.0 TSI 115 hv DSG). Malliston tyyrein versio maksaa 25 746 euroa (Sport 1.0 TSI 115 hv DSG). Dieselversioiden hinnat eivät ole päästöarvojen virallistamista odotettaessa vielä selvillä, mutta manuaalivaihteisena hinta tule olemaan noin 24 000 euroa ja automaattivaihteisena noin 26 000 euroa. Ensimmäiset Suomeen tarjolle saapuvat autot huhtikuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oranssi ja erottuva Ulkovärejä on kaksitoista. Koeajetun autoyksilön Energetic Orange -designpaketti yhdistää sisätiloissa reippaan oranssin ja harmaan sävyt. Ulkoa auton erottuu etenkin erikoisvanteidensa puolesta – edukseen tai haitakseen on makukysymys. Paketti tuo mukanaan myös Sports Comfort -etuistuimet ja etuistuinten ristiseläntuen. Lisävarusteena paketti maksaa 808–924 euroa. Huhtikuussa tulee tarjolle myös erikoisvarusteltu Sport 1st Edition -mali (1.0 TSI 85 kW DSG), joka maksaa 29 678 euroa. Herkkuina tässä rajatussa autoerässä on Sport-varustelun lisäksi muun muassa mustanpuhuvat sisätilat, ristiseläntuensäätö etuistuimissa, mustaharmaat kojelaudan ja keskikonsolin koristelistat, mustat ulkopeilien kotelot, tummennetut takasivulasit ja takalasi, erikoisvanteet (215/45 R18), Light Assist -kaukovalojärjestelmä, valo- ja näkyvyyspaketti, navigointi, kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö sekä parempi äänentoistojärjestelmä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?