Ajoneuvot | Koeajo | 8.9.2017

Maistiainen: Volkswagen Polo – kasvanut ja kypsynyt, yhä Polo

Kuudes sukupolvi tuo Volkswagen Poloon tilaa ja varusteita.

Jaa artikkeli

Ensimmäinen oma autoni oli myrkynvihreä Volkswagen Polo vuosimallia 1977. Vaikka aika on kullannut muistot, toimituspäällikkö uskoo minun kykenevän objektiiviseen arviointiin ja on lähettänyt minut tutustumaan uuteen Poloon.

Polo on ehtinyt jo kuudenteen sukupolveensa, viittä aiempaa on valmistettu yli 14 miljoonaa. Sinä aikana Polo on kasvanut aikuiseksi niin kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Kolmiovisena kaupunkisukkulana aloittanut Polo kelpaa jo perheautoksikin, ensi kertaa ainoa korimalli on viisiovinen. Pituutta on kertynyt puoli metriä lisää ja tilat vastaavat vuosituhannen vaihteen Golfia.

Modernin digitaalimittariston uumenista löytyy myös perinteisiä arvoja.

Tilojen kasvun ohella Polon varustelua on lisätty. Ilahduttavasti törmäyksenesto kuuluu jo Trendline-perustasoon. Muut elektroniset turvajärjestelmät ovat lisävarusteita. Keskimmäisestä Comfortlinesta maahantuoja povaa suosituinta. Highline-huippumallissa on digitaalimittaristosta jo toinen sukupolvi. Ja tosiaankin sukupolvien välinen kuilu oli havaittavissa: kokeneemmat toimittajat empivät monipuolisten näyttömahdollisuuksien kanssa.

Valikoima laajenee

Aluksi Polon saa vain kahdella eri moottorilla, molemmat litraisia kolmisylinterisiä bensiinimoottoreita. Ilman turboahdinta tehoa on 75 hevosvoimaa, ja turbon kanssa 95. Myöhemmin joukkoon liittyvät 1,6-litriaset dieselit, 1,5-litrainen bensiiniturbo sylinterienlepuutuksella ja kaksilitrainen GTI.

Kokeilimme alkuun nopeasti dieseliä. Kohta alkaa varsinainen koeajo litraisella bensiiniturbolla ja comfortline -varustelulla. Raporttia voi odottaa vasta parin viikon päästä, navigaattorin ruudulla pilkottaa tutulta kuulostavia kadunnimiä, kuten Reeperbahn ja St Pauli.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen