Ajoneuvot | Koeajo | 21.4.2016

Maistiainen: uusi Volkswagen Tiguan on miehekäs metsäteiden kulkija

Pystysuora keula ja miehekkään korostetut rengaskotelot antavat uudelle Volkswagen Tiguanille särmikkään olemuksen.

Jaa artikkeli

Uusi Volkswagen Tiguan on kasvanut pituutta, mutta on hieman edeltäjäänsä matalampi. Nelivetoisena autossa on maavaraa 20 senttiä.

Berliinissä ja sen ympäristössä koeajettu kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen versio tottelee nätisti käskijäänsä niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossa. Ohjaustuntuma on luonteva perisaksalaiseen tapaan.

Koeajetun Tiguanin (2.0 TDI, 110 kW, DSG) voimanlähteestä irtoaa puhtia ihan riittämiin eli 150 hevosvoiman verran. Vääntöä on tarjolla laajahkolla käyntikierrosalueella, joka tekee  taajama-ajosta vaivatonta: Tiguan kiihtyy riittävän rivakasti liikennevirrassa. Hiilidioksidipäästöt ovat 149 grammaa kilometrillä.

Volkswagen_Tiguan_2016_MJ_1

Kaksoiskytkinvaihteisto tosin aprikoi aika ajoin kaupungin ruuhjanytkyttelyissä, mutta hoitaa leiviskänsä muutoin kunnialla.

Miellyttävän hiljainen

Moottorin äänimaailma on miellyttävä ja matkustamo perushyvin äänieristetty, mutta aika ajoin sisään kantavat häiritsevästi sekä moottorin elämöinti että rengasäänet.

Jousitus tasaa kulun hyvin, joskin jopa Saksan teillä esiintyvät poikittaisurat täräyttävät autoa, joten pintakovuutta ilmenee.

Toukokuussa Suomeen

Ensimmäiset uudet Volkswagen Tiguanit saapuvat Suomeen toukokuussa 2016. Moottorivaihtoehdoissa on alkuvaiheessa valittavana turboahdettu kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori (180 hv) sekä koeajettu kaksilitrainen TDI-dieselmoottori (150 hv) – tuttuja ja toimivia voimanlähteitä kumpainenkin.

Volkswagen_Tiguan_2016_MJ_3

Kaikki lanseerausvaiheen uudet Volkswagen Tiguan -mallit ovat varustettu jatkuvatoimisella 4MOTION-nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla.

Malliston edullisin Tiguan (Trendline 2,0 TDI SCR 110 kW 4MOTION DSG) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Ja hieman tuonnempana, mallitarjonnan kasvettua, voi Tiguaninsa konepellin alle valita vaikka miehekkäät 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin – jos lompakko kestää.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen