21.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi sekoitus – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic on pirteä tulokas suosiotaan aina vain kasvattavaan pienten maasturimaisten crossoverien luokkaan. Kun toimituspäällikkö soitteli ja kyseli maistelemaan gintonicia Saksaan, suostuin heti. Ilmeisesti puhelinlinjassa oli häikkää, sillä istun nyt pienessä Kiassa Berliinin ruuhkassa. No väri muistuttaa edes sitruunaa... Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinne velvoittaa Kia Stonic ei ole suinkaan merkin ensimmäinen maasturinpentu. Koko touhunhan on aloittanut aikanaan saman kokoinen Kia Sportage jo vuonna 1993. Lisäksi mallistossa on ollut pikkumaasturi Kia Soul jo kohta kymmenen vuotta. Eikä Stonic nytkään korvaa Soulia, joka jatkaa omalla kantikkaalla linjallaan. Sen sijaan muodoiltaan sutjakampi Stonic pudottaa mallistosta pois pienen tila-auton Vengan. Uutuuden nimen tehdas kertoo yhdistäneensä Speedystä ja Tonicista. Perheauton tilat Kia Stonic pohjautuu samaan perusrakenteeseen vasta uudistuneen Kia Rion kanssa. Akseliväli on millilleen sama, pituutta ja korkeutta on kahdeksan senttiä enemmän. Aivan maasturikorkeuksista ei voi puhua, vaikka maavaraa on vähän enemmän, ja helmatkin ovat pohjapanssareita imitoivia. Jo Rion ollessa perhekäyttöön riittävä, on Stonicissa tilaa joka suuntaan vielä joitakin senttejä enemmän. Etuistuimen muotoilu kaipaisi vielä lisää tukea reisille ja ristiselälle. Takaistuimelle sopii aikuinen vielä pitkänkin kuskin taakse. Myös tavaratila on riittävä ja selkeänmuotoinen. Persoonallisuutta väreillä Varustelutasot ovat tutut LX, TX ja EX. Automaattinen hätäjarrutus, iso kosketusnäyttö, navigointi, nettiyhteys ja pysäköintiavustimet löytyvät kalliimmista versiosta. Lisäksi Stonicia voi personoida ulkoa katon ja sisältä tikkauksien ja koristelistojen väriä vaihtamalla. Kojelauta on saman oloinen kuin Riossa, osa namiskoista on identtisiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pirteä turbomoottori Kia Stoniciin on valittavana kaikkiaan neljä moottoria. Bensiinimoottoreita on kolme, vapaastihengittävät 1.2 (84 hv) ja 1.4 (100 hv) sekä turboahdettu kolmisylinterinen (120 hv). Dieselvaihtoehto on iskutilavuudeltaan suurin (110 hv). Kaikki mallit ovat etuvetoisia, nelivetoa Stoniciin ei ole tällä haavaa tulossa. Aluksi myynti alkaa manuaalivaihteisilla versioilla, automaatti seuraa perässä. Mukava matkakumppani Juomat on sekoitettu hyvin, sillä Kia tuntuu osuvalta vedolta luokassaan. Tilaa ja varusteita on sopivasti. Toiminnot ovat loogisia ja viimeistely on kohdallaan. Alusta on sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Ohjaus on korealaiseksi yllättävän tunnokas keveydestään huolimatta. Tehokkain moottori, kolmisylinterinen turbo, on ruudikas ja vaivaton yhdessä sujuvan vaihteensiirron kanssa. Moottori ei myöskään kuluta tai mölyä liikaa. Sen hinta jää kuitenkin arvoitukseksi, nyt paljastettu 17 990 euroa on perusmallin hinta, eikä täällä ole perusmalleja ajossa... Teksti: Petri Munukka, kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta