Maistiainen: uusi Mercedes-Benz CLS – haikeula, pyöreä perä ja suorat kuutoset hallitsevat
Haikeulasta pyöreään perään – uusi Mercedes-Benz CLS esittelee merkin uusia linjoja.
Ensin huonot uutiset: Mercedes-Benz CLS:n kolmas sukupolvi ei tämän hetken tietojen mukaan saa Shooting Brake -farmarimallia. Tyylifarkun kohtaloksi koitui malli päämarkkina-alueiden Kiinan, Etelä-Korean ja Yhdysvaltojen mieltyminen perinteisempiin linjoihin.
CLS:ää tuskin hankitaan tavarajuhdaksi, mutta kaatuvien takaistuimien ja 520 litran tavaratilan ansiosta tyyli ei vaadi tilasta tinkimistä.
Pelkistettyä pintaa
Tyyli on tietysti makuasiaa. Uusi CLS jatkaa Mercedes-Benzin matkaa pelkistämisen tiellä. Auton keulailmettä on muovattu C, E ja S -triosta vihaisemmaksi haikeulaksi, jota uusi A-sarjakin käyttää. Kyljet ovat pelkistetyt, vain kevyt pokkaus etulokasuojasta kohti takaovea madaltaa sivuprofiilia.
Perä on omaan makuuni jopa turhankin ympäripyöreä: takaluukun reunan kanttaus on melkeinpä ainoa ryhtiä tuova linja kokonaisuudessa, jossa takavalotkin ovat kuin pintaan liimattua grafiikkaa. Makuasioista kiistely on kuitenkin turhaa – ja toisaalta puhtaan pelkistettynä Mercedes-Benz CLS tarjoaa erilaisen vaihtoehdon heille, joiden mielestä uusi Audi A7 on veistetty vähän turhankin rankalla kirveellä.
Sisätilojen perusilme noudattaa E-sarjan coupéssa ja cabrioletissa käytettyä teema, jossa perus Eemeliä piristetään muassa turbiinimaisilla ilmasuuttimilla.
Keulalla kuutosia
Vihainen keula kätkee stuttgartilaisten uudet kuusisylinteriset rivimoottorit. Kolmilitrainen diesel on tarjolla 350d ja 400d -malleina (286 ja 340 hv). Bensiinivaihtoehto on ISG-hybriditekniikalla varustettu 450 (367 hv + 22 sähköhevosta).
Voimalinjojen toimivuuteen ja CLS:n ajokokemuksiin palaamme myöhemmin – Moottori pääsi ajamaan autoa ensimmäisten medioiden joukossa maailmassa, ja tunnelmista ohjauspyörän takana saamme kertoa vasta toinen maaliskuuta. Silloin myös selviää, miltä Mercedes-AMG CLS 53:n ärsytetty versio bensakuutosesta kuulostaa!