Ajoneuvot | Koeajo | 21.1.2019

Maistiainen: uusi ja tietysti tuttu – Porsche 911 Carrera S PDK (992)

Lähes täysin uudistettu Porsche 911 onnistuu tärkeimmässä tehtävässään: se ei ole muuttunut liikaa.

Jaa artikkeli

Urheiluautoinstituutioksi historiansa aikana kohonnut Porsche 911 on ehkä vaikeimpia uudistettavia automalleja, sillä teknisen kehityksen täytyy kulkea käsi kädessä perinteiden kunnioittamisen kanssa. Kaavaa ei saa rikkoa, vain hienosäätää.

Porsche 911 Carrera

Mallikoodia 992 kantava uusi Porsche 911 uudistaa lähes kaiken, mutta tärkein on silti onnistuttu säilyttämään. Tunnelmasta ei edelleenkään voi erehtyä, vaikka mittaristossa vastassa on vain näyttöjen väliin puristettu yksinäinen viisarimittari. 3,0-litrainen bokserikutonen on edelleen takana ja tutun terävän raspiäänen lisäksi äänimaailmaa täydentää ahdinten humina.

Porsche 911 Carrera

Sisustassa tehdas on hakenut retrotyyliä korostamalla kojelaudan vaakasuuntaisuutta massiivisten keskikonsolien sijaan. Keskitunnelin uusi mukiteline on muuten vaihdettavissa säilytyslokeroon. Nyt 10,9-tuumaisella näytöllä varustettu PCM-tietoviihdejärjestelmä on loikannut sisarmallien tasolle.

Porsche 911 Carrera

Ajettavuudessa eräs suurimmista uutuuksista on Wet-ajotila. Etulokasuojissa sijaitsevien akustisten antureiden avulla auto kuuntelee vesipisaroiden ropinaa ja vesikelin havaitessaan auto ehdottaa kuljettajalle ajotilaan siirtymistä. Wet-ajotilan merkittävin etu on sen tuoma helppous ja mielenrauha huonossa kelissä, sillä auton järjestelmät tekevät ajamisesta pehmeän vaivatonta.

Porsche 911 Carrera

Suomessa uuden mallipolven Carrera S -versioita nähdään kevään kulmilta, hiljattain julkistetun 911 Cabrioletin seuratessa kesällä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu