Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | Uutinen | 8.7.2017

Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko

Ford vilautti uutta Fiestaansa jo viime vuoden loppupuolella, joten auton muotoilun on tiedetty pääsääntöisesti noudattavan vanhoja kaavoja. Koeajossa kuitenkin paljastuu, että Fiesta on muuttunut paljon.

Jaa artikkeli

– Tässä autossa on noin 2 500 merkittävää osaa. Niistä vain 200 on samoja kuin edellisessä Fiestassa, kuvailee suunnittelujohtaja Seamus McDermott muutosta.

Yksi uusiutuneen Fiestan kuningasajatuksista on taipua asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Ford sanoo tuovansa ensimmäisessä aallossa myyntiin neljä Fiestan versiota. Pelkkä erilaisista varustetasoista puhuminen ei valmistajan mukaan kuvaa Fiestan ideologiaa.

Ford Fiesta

Suomessakin jo ennakkomyyntiin tulleet neljä versiota ovat perusvarusteltu Trend, selvästi kattavammin varusteltu Titanium, sporttinen ST-Line ja ylellinen Vignale. Myöhemmin tulevat vielä crossover-henkinen Fiesta Active ja 200-hevosvoimainen Fiesta ST.

Tekniikan kautta

Suurimman loikan Fiesta on kokenut mukavuus- ja turvallisuusteknologiassa. Sync3-tietoviihdejärjestelmässä voi äänentoistoa, navigaatiota ja älypuhelimia hallita äänikomennoilla. 8-tuumainen värikosketusnäyttö tottelee nipistys- ja pyyhkäisyeleitä. B&O Play -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta. Tavaratilaan on asennettu subwoofer vararenkaan paikalle.

Ford Fiesta

Ford ylpeilee, että uusi Fiesta on teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on pikkuautoluokkaan kunnioitettava määrä, tosin Vignalea lukuun ottamatta ne ovat pitkälti valinnaisvarusteita. On jalankulkijat pimeällä havaitseva järjestelmä, automaattiset kaukoajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, välimatkavaroitin, vireystilan varoitin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoteknologia ja niin edelleen.

Muotoilussa Ford vie Fiestaa pienin muutoksin. Pintoja on pelkistetty ja linjat ovat pyöreämpiä. Muotoilijat ovat selvästi etsineet aikuismaista rauhallisuutta. Pituutta on tullut 7,1 senttiä lisää ja leveyttä 1,2 senttiä lisää, mutta se ei näy sisätilojen kasvuna. Kokonaispituus on täpärästi yli neljä metriä. Tavaratila on 292-litrainen.

Ford Fiesta

Parempi myös liikkeessä

Fiestan ajettavuus on parantunut. Uusi jousitus ja kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät siitä helpon pyöritettävän mutkateillä. Valmistaja myös kehuu jarrutehon lisääntyneen reilusti. Fiestaa saa 1,0 litran EcoBoost-bensaturbon kahtena tuttuna versiona (100 ja 125 hv) ja uutena 140-hevosvoimaisena tehotykkinä. Viimeksi mainitun saa vain ST-Lineen, jossa myös alusta ja ohjaus ovat sporttisemmat kuin muissa versioissa.

Ford Fiesta

Toinen bensiinimoottori on 1,1-litrainen (70 ja 85 hv), joka on Trend-varusteluun liitetty hinnat-alkaen -houkutin, mutta siihen Fiesta-ostajat tuskin suurin joukoin tarttuvat.

Dieselmoottori on 1,5-litrainen TDCi, joka on ST-Linessa ja Vignalessa 120-hevosvoimainen, muissa versioissa 85 hevosvoimaa tarjoava voimanlähde. Vaihteisto on halvimmissa versioissa 5-lovinen manuaali, muissa Fiestoissa 6-vaihteinen manuaali- tai automaattivaihteisto.

Ford Fiesta

Yhdistetyn kulutuksen luvataan bensiinimoottoreilla olevan alimmillaan 4,3 litraa satasella ja dieselillä 3,2 litraa. Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat malliversiosta riippuen 100 gramman molemmin puolin.

Suomessa Fiestan lähtöhinta on 15 702 euroa. ST-Line lähtee 19 238 ja Vignale 21 177 eurosta. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo heinäkuun aikana.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja Ford

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Ford