Ajoneuvot | Koeajo | 25.9.2015

Maistiainen: Uusi Audi A4 kasvoi ja keveni

Parhaimmillaan uutuus on 120 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi.

Jaa artikkeli

Audille Suomessa ja ylipäätään on erittäin tärkeätä, että malliston syömähammas saa suopean vastaanoton ja myy hyvin – erityisesti juuri nyt kun Volkswagen-konserni ui syvissä vesissä dieselgaten eli päästöhuijausten vuoksi. Kuluttajien ja markkinoiden uskottavuus on koetteella. Paras vastaus siihen on puhdistaa oma pesä ja tuoda tarjolle laadukkaita autoja, joiden päästöt ovat uskottavia ja jotka ovat vaivattoman tehokkaita mutta silti taloudellisia ajettavia. Ensikoeajon perusteella Audi A4:lla on hyvät eväät menestyä.

Lisää tilaa

Koeajossa Italiassa käy ilmi, että sisätilat pitävät lupauksensa: ne ovat väljät ja matkustamon yleisilme on viimeistelty. Valmistajan mukaan uudessa Audi A4:ssä on kokoluokkansa pisin matkustamo. Eritoten hartioiden tasalla on mukavasti väljyyttä.

Edelliseen malliin verrattuna uuden Audi A4:n mitat ovat hieman kasvaneet, mutta autotulokkaan paino on silti pudonnut merkittävästi – moottorista ja versiosta riippuen jopa 120 kiloa.

Avant-farmarimallin valitseville perheille ja harrastajille on mieluista kuultavaa, että myös tavaratilaa on hieman aiempaa enemmän (Avantissa +15 litraa) ja se on aiempaa vaivattomammin käytettävissä, sillä takakontin suojaverho ja takaluukku ovat sähkötoimisia.

Suomessa A4:n suosio on jakaantunut liki tasan sedanin ja farmarin kesken prosenttiosuuksin 49-51.

Kuusi moottorituttavuutta

Suomessa uuden Audin keulalle voi valita kuudesta voimanlähteestä, joista kolme kulkee bensiinin, kolme dieselin voimin.

Vaihteistoksi voi valita kuusilovisen manuaalin, seitsenlovisen S tronic – automaattivaihteiston tai kahdeksanvaihteisen tiptronic-automaatin.

Audi_A4_maistiainen-1

Koeajossa ollut kaksilitraisella bensiinimoottorilla (2.0 TFSI) varustettu auto vakuutti koeajon ensimetreiltä: voimaa on riittämiin eli 190 hevosvoimaa. Seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto annostelee sen käyttöön viiveittä ja hienostuneesti.

Uusi A4 vaikutti ensituntumalta myös erittäin hiljaiselta matkakumppanilta.

Tukku turvavarusteita

Turvavarustelunsa puolesta uusi A4 on runsaampi kuin koskaan. Avustimia ja varoittimia on mahtivalikoima. Kaikki niistä ei tietty ole vakiovarusteita vaan maksavat lisää varustetason tai lisävarusteiden myötä. Auto pystyy muun muassa seuraamaan tapahtumia ympäri ajoneuvon. Kameroiden näkökyky ulottuu jopa sata metriä auton taakse.

Syksyllä Suomessa

Innokkain Audi-intoilija saa uutuuden pian ajettavakseen, ja hinnatkin ovat jo selvillä.

Edullisimmillaan bensiinimoottorisen A4 sedanin (1.4 TFSI) saa 37 502 eurolla ja dieselmoottorisen (2.0 TDI) 40 503 eurolla. Hintahaarukan yläpäässä on kolmilitraisella dieselmoottorilla varustettu quattro-neliveto, josta saa maksaa 63 858 euroa. Päästöjen suhteen valmistaja lupaa piheimpien dieselmoottorien pääsevän hiilidioksipäästöissä alle sadan gramman kilometrillä. Hyvä niin kukkaron ja luonnon kannalta, kunhan lupaus myös pitää paikkansa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi