Maistiainen: uusi akku tekee Volkswagen e-Golfista kenties markkinoiden parhaan sähköauton

Se tuntuu tavalliselta Volkswagen Golfilta, mutta sähköllä yli 200 kilometriä.

Ajoneuvot | Koeajo | 3.4.2017

Volkswagen Golfin tuoreen kasvojenkohotuksen ehkäpä paras muutos kohdistuu e-Golfiin. Perheauton sähköpainos on ennestäänkin todettu erittäin toimivaksi, mutta sen käyttökelpoisuutta on rajoittanut pienehkön 24,2 kilowattitunnin akun toimintamatka.

Nyt akku on kasvatettu 35,8 kilowattituntiin. Virallinen NEDC-kulutusmittaus antaa uutukaisen toimintamatkaksi 300 kilometriä, kun aiempi lupaus oli vain 190.

Volkswagen kertoo suuremman akun riittävän tyypillisessä ajotilanteessa noin 200 kilometriin. Käytännössä se tarkoittaa 17,9 kilowattitunnin kulutusta sataa kilometriä kohden – säästäväinen kuljettaja voi hyvinkin päästä pienemmällä ja pidemmälle.

Volkswagen e-Golf

Loppujen lopuksi sähköautojen kehitys on ollut varsin huimaa. Vasemmalla kuvauspaikalla pyörähtänyt Mitsubishi i-MiEV.

Golfin akku latautuu CCS-pikalatauksella tasavirralla 40 kilowatin teholla, eli 80 prosentin lataus saavutetaan 45 minuutissa. Tavallisesta Type 2 -asemasta sähköä siirtyy on 7,2 kilowatilla.

Vikkelän ja vaivaton

Volkswagen e-Golf on saanut myös lisää tehoa. Sähkömoottorin huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta (85 kW) 136 hevosvoimaan (100 kW).

Käytännössä sadan kilowatin sähkömoottori kuljettaa Golfia iloisesti. Etenkin taajamanopeuksissa auto vaihtaa nopeutta terhakkaasti. Vauhdin myötä kiihtyvyydentunne hidastuu ajovastuksien kasvaessa ja sähkömoottorin hiipuessa, mutta laiskaksi autoa ei voi moittia.

Ihan kuin tavallinen Golf

Volkswagen e-Golfin vahvuus on edelleen henkilöautomaisuus. Auto näyttää ja tuntuu tavalliselta Golfilta, mitä nyt tehoelektroniikan hentoinen ujellus on korvannut polttomoottorin ääntelyn.

Volkswagen e-Golf

Viimeksi koeajettuun Golf 1.5 TSI Evoon verrattuna e-Golf tuntuu hieman raskaammalta, mitä se tietysti akun vuoksi onkin. Parin sadan lisäkilon vuoksi alusta on hieman jäykentynyt, minkä huomaa hieman pintakovemmasta kyydistä, mutta epämukavaksi autoa ei voi moittia. Kaarteissa e-Golf on hieman rauhallisempi, mutta edelleen tasapainoinen ja kyvykäs.

Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Noin 200 kilometrin toimintamatkalla se ei vieläkään ehkä riitä kaikille diesel- tai bensiinimoottorin korvaajaksi, mutta nyt e-Golf tarjoaa sähköisen vaihtoehdon entistä useammalle Golfia etsivälle.

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen