Ajoneuvot | Koeajo | 14.2.2017

Maistiainen: Uudistuvan Volkswagen Golfin kohokohta on uusi upea bensiinimoottori

Ulkonäön hienosäätö ja uusi kosketusnäyttö ovat uudistuksen näkyvimpiä muutoksia.

Jaa artikkeli

Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golf on erinomainen auto. Onnistuneen perustan päälle on rakennettu vuosien myötä lukuisia eri versioita, ja nykyisin Golf-valikoima ulottuu joustavasta perusmallista korotettuun Alltrack-farmariin, sähköistettyyn GTE:hen kuin ikiklassikko GTI:hinkin.

Volkswagen Golf 7 facelift

Golfin elämänkaarelle epätyypillisen suureen kasvojenkohotukseen ei siis varsinaisesti ollut tarvetta, mutta sellainen on kuitenkin tehty. Ulkoiset muutokset rajoittuvat valojen, puskurien ja maskin meikkaukseen, mutta pinnan alla on paljon uutta.

Volkswagen Golf 7 facelift

Uudistuksen pääasiaksi Volkswagen nostaa uuden kosketusnäyttöjärjestelmän, jonka kiiltävän tasainen pinta kätkee aiempaa paremmat yhteydet verkottuneeseen maailmaan.

Volkswagen Golf 7 facelift

Äänenvoimakkuuden säätö löytyy nyt näytön oikeasta alanurkasta + ja – -merkkisinä hipaisukytkiminä. Näyttö tukee myös eleohjausta, joskaan tuettuja eleitä ei ole montaa, eikä tunnistus ole vielä kovin varmaa.

Koeajoautoon asennettu Discover Pro -järjestelmä on kieltämättä hienon näköinen, mutta käytettävyydessä on otettu takapakkia. Muokattavan kotivalikon säätömahdollisuudet ovat rajalliset, ja näyttöä ympäröivien Radio, Media ynnä muiden pikanäppäinten poistuminen harmittaa. Raivostuttavin piirre on kuitenkin vuosikymmeniä erinomaisesti toimineen äänenvoimakkuuden säätönupin korvaaminen hipaistavilla plus- ja miinuskytkimillä – Volkswagen on astunut siihen suohon, josta sen lukuisia kilpailijoita tällä hetkellä moititaan.

Uusi upea moottori

Kosketusnäyttön harmituksen hyvittää keulalta löytyvä uusi 1.5 TSI Evo -bensiinimoottori. Uutuusmoottori perustuu samaan EA211-sukupolveen kuin vuonna 2012 esitelty 1,4-litrainen edeltäjä, mutta se tuo desilitraa suuremman iskutilavuuden lisäksi joukon hienosäätöä.

Volkswagen Golf 7 facelift

Ensikoeajojen autot olivat poikkeuksellisen prototyyppejä – moottoritilan reunoja koristi keltainen maalihuntu, valtaosa piiloon jäävistä pinnoista oli yhä harmaalla pohjavärillä.

Uusi 1.5 TSI Evo on käynniltään hiljaisen hienostunut. Moottorin luvataan tarjoavan 250 newtonmetrin väännön jo 1500 kierroksesta eteenpäin, eikä takapuolidynamometri kiistä väitteitä. Runsas vääntö tulee tarpeeseen, sillä manuaalivaihteiston kera välitykset ovat todella pitkät – kakkonen riittää sataseen, kolmosella vauhtia tulee lähes 150 km/h!

Volkswagen Golf 7 facelift

Toki moottorin saa myös kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on uutta seitsenvaihteista tyyppiä.

Valitettavasti – ja hieman oudosti – uutuusmoottori tulee mukaan vasta syksyllä, joten ensimmäiset kasvojenkohotetut Golfit kulkevat tutun 1.4 TSI -moottorin voimin.

Muita Golfiin saatavia uutuuksia ovat ledivalot ja muun muassa Passatista tuttu virtuaalimittaristo.

Volkswagen Golf 7 facelift

Ajoltaan uutus ei petä. Ohjaus on kenties entistäkin tunnokkaampi ja lisävarusteena saatava säätyvä DCC-iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti, vaikka mukavuusasetuksilla auton perä vellookin hivenen liikaa. Mutkateiden syheröissä auto käyttäytyy erittäin tasapainoisesti, joten valikon urheiluasetuksillekin löytyy käyttöä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen