14.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uudistuvan Volkswagen Golfin kohokohta on uusi upea bensiinimoottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäön hienosäätö ja uusi kosketusnäyttö ovat uudistuksen näkyvimpiä muutoksia. Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golf on erinomainen auto. Onnistuneen perustan päälle on rakennettu vuosien myötä lukuisia eri versioita, ja nykyisin Golf-valikoima ulottuu joustavasta perusmallista korotettuun Alltrack-farmariin, sähköistettyyn GTE:hen kuin ikiklassikko GTI:hinkin. Golfin elämänkaarelle epätyypillisen suureen kasvojenkohotukseen ei siis varsinaisesti ollut tarvetta, mutta sellainen on kuitenkin tehty. Ulkoiset muutokset rajoittuvat valojen, puskurien ja maskin meikkaukseen, mutta pinnan alla on paljon uutta. Uudistuksen pääasiaksi Volkswagen nostaa uuden kosketusnäyttöjärjestelmän, jonka kiiltävän tasainen pinta kätkee aiempaa paremmat yhteydet verkottuneeseen maailmaan. Äänenvoimakkuuden säätö löytyy nyt näytön oikeasta alanurkasta + ja - -merkkisinä hipaisukytkiminä. Näyttö tukee myös eleohjausta, joskaan tuettuja eleitä ei ole montaa, eikä tunnistus ole vielä kovin varmaa. Koeajoautoon asennettu Discover Pro -järjestelmä on kieltämättä hienon näköinen, mutta käytettävyydessä on otettu takapakkia. Muokattavan kotivalikon säätömahdollisuudet ovat rajalliset, ja näyttöä ympäröivien Radio, Media ynnä muiden pikanäppäinten poistuminen harmittaa. Raivostuttavin piirre on kuitenkin vuosikymmeniä erinomaisesti toimineen äänenvoimakkuuden säätönupin korvaaminen hipaistavilla plus- ja miinuskytkimillä – Volkswagen on astunut siihen suohon, josta sen lukuisia kilpailijoita tällä hetkellä moititaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi upea moottori Kosketusnäyttön harmituksen hyvittää keulalta löytyvä uusi 1.5 TSI Evo -bensiinimoottori. Uutuusmoottori perustuu samaan EA211-sukupolveen kuin vuonna 2012 esitelty 1,4-litrainen edeltäjä, mutta se tuo desilitraa suuremman iskutilavuuden lisäksi joukon hienosäätöä. Ensikoeajojen autot olivat poikkeuksellisen prototyyppejä – moottoritilan reunoja koristi keltainen maalihuntu, valtaosa piiloon jäävistä pinnoista oli yhä harmaalla pohjavärillä. Uusi 1.5 TSI Evo on käynniltään hiljaisen hienostunut. Moottorin luvataan tarjoavan 250 newtonmetrin väännön jo 1500 kierroksesta eteenpäin, eikä takapuolidynamometri kiistä väitteitä. Runsas vääntö tulee tarpeeseen, sillä manuaalivaihteiston kera välitykset ovat todella pitkät – kakkonen riittää sataseen, kolmosella vauhtia tulee lähes 150 km/h! Toki moottorin saa myös kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on uutta seitsenvaihteista tyyppiä. Valitettavasti – ja hieman oudosti – uutuusmoottori tulee mukaan vasta syksyllä, joten ensimmäiset kasvojenkohotetut Golfit kulkevat tutun 1.4 TSI -moottorin voimin. Muita Golfiin saatavia uutuuksia ovat ledivalot ja muun muassa Passatista tuttu virtuaalimittaristo. Ajoltaan uutus ei petä. Ohjaus on kenties entistäkin tunnokkaampi ja lisävarusteena saatava säätyvä DCC-iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti, vaikka mukavuusasetuksilla auton perä vellookin hivenen liikaa. Mutkateiden syheröissä auto käyttäytyy erittäin tasapainoisesti, joten valikon urheiluasetuksillekin löytyy käyttöä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?