2.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uudistunut Hyundai Santa Fe – siisti, suurempi ja simppeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvanut Hyundai Santa Fe -katumaasturi on nyt entistäkin käytännöllisempi. Hyundai Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on neljänteen sukupolveen synnyttyään seitsemän senttimetriä aiempaa pidempi, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Niinpä sisätilat ovat aiempaakin väljemmät, ja myös tavaratilaa on kasvatettu. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja hyväksi havaitusta entisestä. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi automaattivaihteisto Kunhan myynti syksyllä alkaa, myös moottorivalikoimasta tulee simppeli. Meillä ainoa voimanlähdevaihtoehto on ennestään tuttu nelisylinterinen 2,2-litrainen diesel; tehoa sekä vääntöä löytyy päivitysten jälkeen edelleen 200 hevosvoimaa ja 436 newtonmetriä. Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaatti on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan, nelivedon toimintaa on kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös etuvetoinen versio. Niin ikään mielenkiintoinen tieto on se, että Santa Fe tulee aikanaan tuotantoon sekä ladattavana että "tavallisena" hybridinä. Tämä tapahtuu valmistajan edustajan mukaan kuitenkin vasta seuraavan kahden vuoden kuluessa. Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Etevä ensivaikutelma Uuden Santa Fe'n välittämä ensivaikutelma on hyvin harmiton ja myös hyvin toimiva. Valmistaja kehuu erityisesti ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen. Ohjaamonkin ilme on päivitetty aiempaa hienostuneemmaksi. Näitä, ja monia muita yksityiskohtia syynäämme vielä Barcelonan ympäristön teillä tarkemmin: siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajojutussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?