Ajoneuvot | Koeajo | 5.3.2018

Maistiainen: Triumph Tiger 800 XCA – Maastokelpoisempi

Neljän vuoden ikäinen Tiger 800 -mallisto kokee yli 200 uudistusta, joiden luvataan tekevän keskikoon seikkailupyörästä vieläkin monipuolisemman.

Jaa artikkeli

Entistä lyhyempi ykkösvaihde ja uusi Offroad Pro -ajomoodi viittaavat siihen, että uuden Triumph Tiger 800 XCA:n pitäisi selvitä yhä paremmin maasto-olosuhteissa. Se selviää vain kokeilemalla. Marokon Marrakesh on mitä mainioin paikka maasto-ominaisuuksien selvittämiseen kahden päivän koeajossa.

Aluksi lyhyt siirtymä aavikon reunalle, jossa pysähdys ja ajomoodin vaihto Offroad Pro -tilaan. Offroad -ajotiloihin siirtymistä ei turvallisuussyistä voi tehdä vauhdissa, vaan se onnistuu vain paikallaan ollessa. Offroad Pro -tilassa ABS ja luistonesto ovat pois päältä, joten kaikki vastuu siirtyy kuljettajalle. Pyörän suuresta fyysisestä koosta huolimatta Tigerin käsittely kovapohjaisilla ajourilla on kevyttä ja helppoa.

Triumph Tiger 800 XCA

Pehmeiden joenuomien kohdalla lyhyempi ykkösvaihde pääsee oikeuksiinsa. Seisaaltaan ajamiseen löytyy luonteva ajoasento, eikä aikaisempaan verrattuna 10 milliä taaksepäin siirretty ohjaustanko tule häiritsevän lähelle. Aavikkoajeluun on vaihdettu alle karkeakuvioiset Pirelli Scorpion Rally -renkaat matalilla ilmanpaineilla ja jousitus säädetty maastoajoon sopivaksi, joten etenemiskyky pehmeälläkin hiekalla on mainiota.

Nopeammilla osuuksilla etujousitus pohjaa pari kertaa sadeveden kuluttamia uria ylitettäessä, joten jousitusta voisi säätää vieläkin tiukemmalle. Kun ajotila vaihdetaan Offroad-asetukseen, ovat ABS ja luistonesto toiminnassa mutta sallivat jonkin verran luistoa renkaille. Omalla tavallaan se tuo turvallisuuden tunnetta ajamiseen, mutta samalla häiritsee ylämäkiin kiihdyttämistä kun moottoritehoa leikataan ja luistonesto heikentää kiihtyvyyttä kaasua käännettäessä.

Triumph Tiger 800 XCA

Maastoajon osalta uusi Tiger 800 yllättää positiivisesti ominaisuuksillaan. On aika siirtyä maantielle ja jatkaa koeajoa. Palataan kokonaisvaltaisemmin uutuuden ominaisuuksiin koeajoartikkelin merkeissä myöhemmin.

Triumph Tiger 800 XCA
Moottori: 3-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 800 cc
Teho: 95 hv (70 kW) / 9500 r/min
Vääntö: 79 Nm / 8050 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 840-860 mm
Kuivapaino: 208 kg
Tankki: 19 litraa
Hinta: 19 150 € (Tiger 800-mallsto alkaen 15 300 €)

Jaa artikkeli

Keskustelu