
Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 28.1.2019
Maistiainen: Triumph Speed Twin – retrohenkinen suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmä
Kun yksinkertaiseen retrohenkiseen ulkonäköön yhdistetään urheilullisemman mallin moottori, on tuloksena suorituskykyinen Speed Twin.
Triumphin retromallistossa on urheilullisen Thruxton R:n ja selvästi leppoisamman Bonneville T120:n välissä ollut aukko, jonka brittivalmistaja nyt paikkaa uudella Speed Twinillä. Moottori ja runko ovat lähtöisin urheilullisesta Thruxton R:stä, mutta ajoasento on muokattu selvästi pystymmäksi ja ulkonäkö konservatiivisemmaksi.
Puolet moottorin kierroksista jää käyttämättä
1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori vetää pontevasti 2000 kierrokselta aina 7800 kierrokseen eli rajoittimelle asti. Tasaisen vahvan väännön ansiosta se on parhaimillaan 3000 kierroksen tuntumassa, joten arkiajossa moottoria on turha kierrättää punarajan tuntumaan. Vaihteisto on välitetty muita Triumphin retromalleja lyhyemmäksi, sillä ykkönen riittää vain 75 kilometrin tuntinopeuteen ja kuutosvaihteella satasen nopeudessa kierroksia on 3400.
Ohjaustankoa ei ole tuotu retropyörämäisesti ylös ja taakse eikä jalkatappeja siirretty eteen, vaan Speed Twinin ajoasento on enemmänkin kuin nykyaikaisessa nakupyörässä: lievästi eteen nojaava ja jalkatapit samassa pystylinjassa satulan kanssa. Asento sopii yhtä hyvin kaupunkipyörittelyyn kuin urheilullisempaan ajoon mutkateillä. Moottorin leppoisan luonteen ansiosta Speed Twinillä voi helposti kuvitella lähtevänsä pidemmällekin matkalle, erityisesti jos rastittaa lisävarustelistalta pienen tuulilasin ajovalon päälle sekä sivulaukut telineineen.
Jyrkän keulakulman ja lyhyen akselivälin ansiosta Speed Twin kääntyy mutkiin kevyesti. Urheilullisuutta korostaa Pirelli Diablo Rosso III -ensiasennusrenkaat. Jousitus on pehmeähkö ja vain takajousten esijännitys on säädettävissä. Ilman säätöjäkin jousitus toimii – ainakin yhden hengen kuormalla – mainiosti niin kaupunkiajossa kuin urheilullisemmin edetessä mutkateilläkin. Liian kovaksi yltyvästä vauhdista etujousitus varoittaa lievänä epävakautena. Kallistusvaraa on riittävästi.
Vaikka Triumphin retropyörämallisto oli jo aikaisemmin laaja, niin Speed Twinillä vaikuttaa koeajon perusteella olevan silti paikkansa. Suorituskykyistä perinteistä peruspyörää hakevalle se on miellyttävän neutraali vaihtoehto.
Triumph Speed Twin
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori,1200 cm³, nestejäähdytys
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Teho: 71,5 kW (97 hv) / 6750 r/min
Vääntö: 112 Nm / 4950 r/min
Istuinkorkeus: 807 mm
Kuivapaino: 196 kg
Tankki: 14,5 litraa
Hinta: avoin (vahvistetaan tammikuun aikana)
Valmistajalta: Triumph
-
Triumphilta tulossa uusi Daytona 765 Moottoripyörät
-
Triumph julkaisi ensimmäiset viralliset kuvat ja tiedot uudesta Rocketista Moottoripyörät
-
Maistiainen: Triumph Scrambler 1200 XE – Steve McQueenin jalanjäljillä Koeajo
-
Triumph Speed Twin – Suorituskykyinen custom roadster Esittely
-
MP-Klassikko: Simo Lampisen kuntouttaja – Triumph T20 Tiger Cub ’57 Klassikko
-
Koeajo: Triumph Speed Triple RS – suunnannäyttäjä Moottoripyörät
-
Koeajo: kuin tupla-Bobber – Triumph Bonneville Speedmaster Koeajo
-
Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos Koeajo
-
Maistiainen: Triumph Tiger 800 XCA – Maastokelpoisempi Koeajo
-
Koeajo: varusteet vakiona – Triumph Tiger 1200 XCA Koeajo
-
Koeajo: se urheilullisempi Bobber – Triumph Bonneville Bobber Black Koeajo
-
Maistiainen: Triumph Bonneville Speedmaster Koeajo
-
Maistiainen: Triumph Bonneville Bobber Black – sporttisempi Bobber Moottoripyörät
-
Triumphilta uusi Speedmaster Bonneville Moottoripyörät
-
Tähtäimessä kehittyvät markkinat – Triumph ja Bajaj yhteistyöhön Moottoripyörät
-
Koeajo: Triumph Street Triple RS – Luokattoman hyvä Moottoripyörät
-
Koeajo: Triumph Street Scrambler – Tyylilleen uskollinen Koeajo
-
Maistiainen: Triumph Street Scrambler – Aitoa ajotunnelmaa Esittely
-
Maistiainen: Triumph Street Triple RS – Moottori kasvoi, paino väheni Esittely
-
Koeajo: Triumph Bonneville Bobber – aitoa 1930-luvun henkeä Koeajo
-
Uusi uskottava retropyörä: Triumph Street Scrambler Moottoripyörät
-
Triumphilta uusi Bonneville Bobber Moottoripyörät
-
Triumph Thruxton R säväyttää ulkonäöllään Koeajo
-
Seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA Koeajo
-
Maistiainen: Triumph Tiger Explorer XCA Moottoripyörät
-
Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko Koeajo
-
Maistiainen: Triumphin retroilevat Thruxton R ja Bonneville T120 Moottoripyörät
-
Triumph Thruxton R, eli cafe racer -legendan paluu Esittely
-
Maistiainen: Triumph Street Twin onnistuu retroilussa Koeajo
-
Moottoripyörä Triumph Tiger koeajossa Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu