Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | 11.4.2017

Maistiainen: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid – suosikin uusin ekopainos

Uusi Toyota Yaris paistatteli ensi kertaa parrasvaloissa maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Uutta neljättä sukupolvea jo odotettiin, sillä edeltäjä esiteltiin vuonna 2011. Automalli näki päivänvalon alun perin vuonna 1999.

Jaa artikkeli

Leidenissa Hollannissa alkuviikosta esitelty ja koeajettu uusi Toyota Yaris on kaupunkiympäristössä kuin kotonaan. Järkevän kokoinen, kevyesti ohjattava ja ketterä: olipa alla polttomoottorinen Yaris tai automallin hybridiversio.

Sähköistä ohjaustehostinta on räätälöity aiemmasta, ja hyvä niin, sillä ohjaus on sopivan tunnokas ainakin kaupunki- ja taajama-ajossa. Ajettavuuden tarkempi arviointi saa kuitenkin jäädä myöhemmän kotimaassa tehtävän koeajon varaan.

Tärkeä syömähammas

Kaupunkiauto Toyota Yaris on valmistajalleen tärkeä uutuus ja syömähammas: suosittu automalli eri mantereilla. Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 3 254 Toyota Yarista, Euroopassa yli 208 000 autoyksilöä.

Toyota Yaris

Myyntiluvut puhuvat Yarisin pihin hybridiversionkin puolestaa: Euroopassa myydyistä Yarisista peräti noin 40 prosenttia on hybridiversioita. Yaris on autoluokkansa ainoa hybridi. Se on ollut tarjolla vuodesta 2012.

Toyota on hybritekniikan uranuurtaja, jonka näkemyksen hybridien järkevyydestä jakavat nykyisin jo monet muutkin autonvalmistajat. Tunnetuin Toyota-hybridi on perheauto Prius.

Hiljaa hiipien

Koeajettu Yarisin hybridversio tarjoaa ajoittain lähes äänetöntä etenemistä, mutta yksin sähkön voimin voi ajaa vain muutaman kilometrin, jonka jälkeen polttomoottori käy apuun. Samoin käy kun nopeus nousee yli 50-60 kilometrin tuntinopeuden.

Hybridin on pihin valinta, sillä luvattu keskikulutus on vain 3,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 75 grammaa kilometrillä. Päästöt ovat tippuneet kolmella grammalla sitten edellisen hybridin. Ja mikä mukavaa taloudellisen ajon kannalta, talteen otettava jarrutusenergia lataa akkuja ja suo uusia sähköisiä ajokilometrejä.

Toyota Yaris

Koeajossa en erityisesti pihistellyt, enkä ajanut eco-ajoasetuksella kuin 20 kilometrin verran noin sadan kilometrin reitistä. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus oli silti mukavat 4,8 litraa satasella. Etenimme sähkön voimin yli puolet ajoajasta.

Toisaalta on muistettava, että Hollanti on tasainen maa, joten ylämäet eivät syö taloudellisuutta.

Pyöräilijöitä varoen

Kaupunkiajossa hybridin äänettömyys on myös ongelma, sillä hiljaa hiipivän tulee olla varuillaan, ettei vahingossa teilaa jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.

Vaivattomuutta on sähkömoottorin suoma portaattomasti teho heti liikkeelle lähdettäessä. Yaris Hybridillä ei jää jalkoihin liikennevaloista lähtiessä, mutta maantieajossa on toisin. Sähköisesti ohjattu portaaton automaattivaihteisto aiheuttaa kiihdytyksissä kuminauhamaista käytöstä, johon tottuminen ottaa aikansa – eikä vaihteistoratkaisuna varmaan tyydytä kaikkia autoilijoita.

Toyota Yaris

Neljä voimalinjaa

Yarisin voimalinjaksi on hybridin lisäksi tarjolla litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, jossa on tehoa 69 hevosvoimaa (51 kW). Tämän moottorin jatkeena on aina viisilovinen manuaalivaihteisto. Luvattu keskikulutus on 4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 99 grammaa kilometrillä.

Uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori korvaa aiemman 1,33-litraisen kestosuosikin. Tämä moottori osoittautuu pirteäksi tapaukseksi, eikä koeajetun kuusilovisen manuaalivaihteistonkaan täsmällisestä toiminnasta ole pahaa sanottavaa.

Toyota Yaris

Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Malliversiosta ja vaihteistosta (manuaali/CVT) riippuen tämän vaihtoehdon luvattu keskikulutus on 4,8-5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt vastaavasti 108-112 grammaa kilometrillä.

Yaris-mallistossa on myös 1,4-litrainen 66 hevosvoiman dieselmoottori, joka ei ole tässä autoluokassa kuitenkaan erityisen suosittu vaihtoehto.

Uusi keulailme ja mittaristo

Ulkoisesti muuttumisen havaitsee varmimmin edestä. Uusi puskuri kehystää leveää etusäleikköä. Ja takaa katsottuna havaitsee, että uutta on tavaratilan luukun päälle ulottuvat takavalot.

Varsin vähäiset ulkoiset muutokset kielivät siitä, että valmistaja uskoo vannoutuneiden yaristien olevan tyytyväisiä nykyiseen linjaan ja toisaalta totutun mallinäön merkittävät muutokset voivat kavahduttaa potentiaalista ostajakuntaa. Toyotan tavan toimia voi tiivistää sanapariin varman päälle.

Toyota Yaris

Uudessa mittaristossa on 4,2 tuuman selkeälukuiseksi osoittautunut TFT-näyttö, joka sijaitsee kahden analogisen pyöreän mittarin välissä. Ajoasennon saa soviteltua hyvin, sillä ratti säätyy myös syvyyssuunnassa. Istuinkorkeus ja selkänojan kaltevuus säätyvät heppoisin muovivivuin ja turhan harvavälisesti. Istuinten sivuttaistuki on jämäkkä.

Muut muutokset sitten edellismallin ovat yksityiskohdissa: uudet tuuletusventtiilit, siniset mittariston ja painikkeiden taustavalot sekä uudenlaiset multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet.

Toyota Yaris

Matkustamoon on tullut uusia värejä oviin ja istuimiin. Silti kokonaisilme matkustamossa on muovinen, tyypillistä toki tässä hintaluokassa.

Euroopan japanilainen

Toyota korostaa, ilmeisistä syistä, Yarisin eurooppalaisuutta. Auto on valmistettu Ranskan Valenciennessa. Autotulokkaan ulkonäkö- ja sisustauudistukset on puolestaan toteutettu Toyotan Nizzan muotoilukeskuksessa.

Auton saa myös kaksivärisenä, jolloin sinisen, punaisen, beigen tai valkoisen korin vastapainona katto, pilarit ja sivupeilien taustat ovat mustia.

Automaut ja autoilutottumukset ilmeisesti myös lähentyvät, sillä Yarisiin Euroopassa tehdyt ulkonäköuudistukset otetaan nyt ensimmäistä kertaa Yaris-taipaleella sellaisenaan käyttöön myös Japanissa myytävässä Vitz-sisarmallissa.

Toyota Yaris

Tukku turvallisuutta

Kaikissa malliversioissa on vakiona tukku aktiivisia turvavarusteita, joista Toyota käyttää nimitystä Safety Sense. Siihen kuuluu törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -törmäyksenestojärjestelmä automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot.

Active-varustelusta lähtien täydennyksenä tulee myös liikennemerkkien tunnistus.

Pre-Collision tarkkailee auton edessä olevia ajoneuvoja ja varoittaa mahdollisesta törmäysvaarasta. Järjestelmä lisää jarruvoimaa hätäjarrutuksissa ja myös tekee itsenäisesti automaattisen hätäjarrutuksen.

Automaattiset ajovalot tunnistavat vastaantulevan liikenteen, edellä ajavien ajoneuvojen valot ja ympäristön valaistuksen. Järjestelmä osaa vaihtaa lähi-ja kaukovalojen välillä, jottei vastaantulija häikäisty.

Kaistavahti varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, jottei auto tahattomasti ajaudu väärälle kaistalle. Kaistaviivojen tunnistukseen perustuva järjestelmä toimii, jos viivoitus näkyy, joten talvisin avustimen toimivuus voi olla epävarmaa.

Kohta täällä

Tulokkaan harteilla on raskas vastuu, onhan joka viides Suomessa myyty B-segmentin auto ollut Yaris. Maahantuojan tavoite on saada tänä vuonna kaupaksi 3 400 Yarista, ja niistä noin kolmanneksen uskotaan olevan hybridejä.

Toyota Yaris tulee Suomessa tarjolle toukokuun alussa. Tarjolla on Life, Active, Style ja Premium -varustelutasot sekä alkuvaiheen Launch Edition.

Toyota Yaris

Mallivaihtoehtojen tarkat hinnat julkistetaan huomenna, mutta ne eivät voi juuri nousta nykyisestä, jos maahantuoja mielii pysyä Yarisilla autoluokkansa myydyimpänä Suomessa.

Kovimpia kilpailijoita autoluokassa ovat Kia Rio, Ford Fiesta ja Škoda Fabia.

Paljasta omat ajotietosi!

Suomessa kehitetty ajotietojen keräys paljastaa hybridien kyvyt – ja pihit kuskit.

Suomessa on syytä tyytyväisyyteen, sillä jättimäinen japanilainen autonvalmistaja Toyota on ottanut laajasti käyttöön ainutlaatuisen ja täällä kehitetyn älykkään ajotietojen keräystyökalun.

Tämän Driveco-yksikön keräämät koeajotiedot auttavat havainnollistamaan hybriditeknologiaa ja sen hyötyjä. Driveco-yksikkö on jo käytössä seitsemässä maassa Euroopan markkinoilla, ja sitä käytetään hybridimalleihin.

Driveco kerää tietoja automaattisesti koeajon matkasta, kestosta ja keskinopeudesta.

Lisäksi se tallentaa tiedon siitä, kuinka suuri osuus matkasta ajettiin täysin sähköllä ja päästöttömästi.

Toimii älykännykällä

Drivecon Keräämät ajotiedot näkyvät älypuhelimella ja tabletilla toimivalla sovelluksella. Sovellus näyttää myös tietoja ja vertailuja edellisiin koeajoihin, jotta autoilijat voivat verrata omaa suoritustaan muiden koeajoihin.

Drivecon kaltainen ajotietojen keräys lisää tietoisuutta taloudellisesta ajotavasta ja hybridien kyvyistä, mutta saa kilpailuhenkisen myös keventämään kaasujalkaa. Kokeilkaapa vaikka!

www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Toyota