23.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Supra – Tarina siitä, kuinka Toyota teki BMW:n osista paremman auton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toytoa GR Supra on japanilainen näkemys siitä, mitä saksalaisosilla voi saada aikaan. Toyota Supra on ehkä vuoden hypetetyin auto. Tarina alkoi vuosikymmenen alussa, ja vuonna 2014 valmistaja esitteli enteilevän FT-1 -konseptiauton. Yhteistyöstä BMW:n kanssa puhuttiin paljon, ja lopulta viime syksynä pääsimme testaamaan Supran prototyyppiä Espanjassa. Supran prototyyppi Jaraman moottoriradalla. Kehitys on päättynyt häiveteippauksen poistoon. Auton nimikin on vaihtunut Toyota GR Supraksi: Gazoo Racingiin viittaavan tunnuksen kerrotaan juontavan tuotemerkkisyistä, eli ilmeisesti jonkin muun toimialan tekijä on vienyt oikeudet pelkkään Supra-nimeen. Tai sitten GR-tunnuksella halutaan vain muistuttaa Toyotan sporttipuolesta, mutta tarinaa pitää vähän pönkittää tekosyyllä. Supran prototyyppi tuntui syksyllä hyvin valmiilta. Sen BMW-taustan tunnisti, mutta niin huomasi myös Toyotan kädenjäljen. Koeajossa pohdin, onko Toyota tehnyt BMW-osista BMW:tä paremman auton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tada-san ja taustat Prototyyppiä ajettiin Madridin ympärystän maanteillä ja Jaraman kilparadalla. Sama areena on näyttämönä myös GR Supralle. Auto on Toyotalle selkeästi tärkeä: maantielenkillä on mittaa, aikataulu sallii tuotteeseen tutustumisen ja kuvaamisellekin on jätetty reilusti aikaa. Myös itse pääinsinööri, GT86-urheiluautonkin takana ollut Tetsuya Tada, on paikalla kertomassa autosta. Kysymykseeni "mikä on muuttunut syksystä?" Tada-san vastaa yllättävästi: lähes kaikki, erityisesti ohjaus, äänimaailman hienosäätö ja ajonvakautuksen toiminta. Miltä se tuntuu? Ajokokemus tukee väitteitä. Supran ohjaus oli jo prototyypissä ihan hyvä. Ei ehkä yhtä kirkas kuin GT86:ssa, mutta hienoisen vaimennuksen takaa löytyi luonnollisuutta. Nyt valmiissa autossa ohjaukseen on saatu annos kirkkautta lisää. Ei se vieläkään tarjoa samaa tuntumaa kuin GT86, mutta etenkin urheilullisemmalla asetuksella (vaihtoehtoja on vain normaali ja muokattava Sport, mainio yksinkertaistus) se hoitaa tehtävänsä hienosti. Muistikuva sanoisi Supran ohjauksen olevan vähän eloisampi ja herkempi kuin M-Sport -varustellussa uudessa 3-sarjassa, mutta tämä väite kannattaa ottaa varauksella. Supran sisätiloista tunnistaa BMW-juuret, mutta yleisilme on silti erilainen. Ohjauspyörän kehä oh baijerilaisia ohuempi ja mittaristo poikkeaa täysin BMW-tyylistä. iDrive sen sijaan on oma itsensä – kunpa se leviäisi muihinkin Toyotiin... Ihana rivikuutonen Äänimaailma on myös kehittynyt. Eurooppa-mallin Supran pakoputkiston kerrotaan olevan lakisyistä hiljaisempi kuin Yhdysvaltojen markkina-alueella, ja kieltämättä pakoääniä voisi olla enemmänkin. Imupuoli sen sijaan kuuluu hienosti sisään: turbon herääminen ja rivikuutoselle luontainen sointi tulevat selvästi läpi. Sport-asetuksilla luonnollisia ääniä täydennetään kaiuttimella, mutta Tada-san painottaa halunneensa jättää keinoäänen minimiin. Lopputulos on onnistuneen luonteikas, etenkin näin nelosmoottorien valtakaudella. BMW:n B58B30-rivikuutonen on upea moottori: sitkeä, sivistynyt, innokkaasti kiertävä ja voimakas. Jostain syystä Supran 340 hevosvoimaa myös tuntuvat tehokkaammilta kuin saman perusrakenteen jakavan Z4 M40i:n vastaava teholukema. Ei auto mikään järjetön raketti ole, mutta runsas vääntö ja tekee ajamisesta vaivatonta, ja kyllä täyskaasulla selkä painuu penkkiin ihan tarpeeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eheä ja tasapainoinen Teho ei dominoi. Enemmän Suprassa miellyttää paketin eheys: yksikään osa-alue ei nouse toisensa päälle, vaan auto tuntuu erittäin hiotuolta kokonaisuudelta. Voimavarat, pito, alustan toiminta… kokonaisuus on harmoninen, selkeän vision tulos. Havainto on erittäin tärkeä siksi, että BMW:n ja Toyotan yhteistyöautolla oli riski päätyä ristiriitaiseksi kompromissiksi. Tada-san paljastaa Toyotan painostaneen BMW:tä urheilullisempaan suuntaan yhteistyön alkuvaiheilla. Sen jälkeen vaaditut kiinnekohdat lukittiin ja tiimit lähtivät eri teille. Vaikka tuntuu uskomattomalta, etteivät Toyotan ja BMW:n kehitystiimit olisi edes keskustelleet keskenään, tuntuvat lopputulokset aivan omilta autoiltaan. Supra on selkeästi Z4:sta urheilullisempi auto. Toistaiseksi Supran hinta Suomessa on avoinna. Eurot ratkaisevat hurjasti, kilpaileehan auto samoista asiakkaista esimerkiksi BMW M240i:n ja M2:n lisäksi esimerkiksi Porsche Caymanin ja miksei Jaguar F-Typenkin kanssa. Ottamatta hintaa huomioon voi vain todeta alkuperäisen väitteen taitavan yhtä pitää paikkaansa: Toyotan Supra saattaa yhä olla paras ja tasapainoisin ajajan auto, joka BMW-pohjaisista osista rakennetaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta