23.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota C-HR – hyvästit tylsyydelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR haluaa olla erilainen Toyota ja sitä se onkin, vaikka sukujuuriaan ei voi täysin paeta. Aika näyttää jääkö Toyota C-HR pelkäksi alaviitteeksi autovalmistajan historiassa vai onko se uuden aikakauden alku, mutta ainakin yhtiöllä itsellään on luottoa mallin suhteen. Toyotan perustyylistä poikkeava muotoilu, poikkeava nimi ja poikkeava auto kertovat samaa sanomaa: tämä ei ole tavallinen tuote. Suunnitteluvaiheen vetovastuuta on annettu enemmän Euroopan jaostoille ja kyseessä on ensimmäinen Toyota, joka viedään kaikkialle maailmassa Turkin tehtailta. Mutta onko kaikki tämä vain turhaa mainospuhetta, onko Coupé High-Rider hienoista aikeista huolimatta hiukan märkä rätti? Hyviä uutisia: ei ole. Auto varmasti herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Takapenkin sivuikkunoista ei juuri näe ulos ja vimmalla veistetty muotokieli näyttää nykyaikaiselta, mutta tuskin vanhenee kovin hyvin. Sisusta on kiitettävän tilava ja ankeaa harmautta on piristetty kuvioimalla esimerkiksi ovien muovipaneeleita ja kattoverhoilua jännittävästi. Pienet niksit toimivat, mutta osa muovilaaduista on silti melkoisen halpoja. Pienet niksit piristävät sisustaa merkittävästi. Navigaattorin väriloistosta huolimatta kyseessä on kuvaustekninen ilmiö, emme navigoineet sateenkaaren päähän. Ratin takana asiat ovat kuitenkin paremmin. Pintakovan jousituksen takaa löytyy mainio henkilöautomainen ajettavuus, joka ottaa mutkat vastaan tyytyväisenä. Koeajossa ollut 1,8-litrainen hybridivoimalinja (122 hv / 90 kW) on tuttu juttu Toyotan muusta mallistosta, mutta se tarjoilee riittävät voimavarat sujuvaan arkiajoon. Miinuspuolena on bensiinimoottorin karkea äänekkyys, joka johtunee osin CVT-vaihteistosta. Myös tuuli suhisee voimakkaasti maantienopeuksissa. Komea ikkunalinja rajoittaa näkyvyyttä takapenkiltä. Riittävätkö C-HR:n eväät alati kiristyvässä C-segmentin crossover-kisassa? Ainakin alku on lupaava, sillä Suomessa tilauskirjaa on täytetty jo ennakkoon noin 300 auton verran, mikä on uudelle mallille kova saavutus. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?