12.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygon kasvojenkohotus antaa A-segmentin pikkuiselle väriä ja sivistyneisyyttä, vaikka kaikkea ei voikaan muuttaa. Hei lukija, onko sinulla bisnespuku päällä? Todennäköisyys sille on nimittäin kaksi kolmesta, sillä yhtä usein Toyota Aygon ostajana Suomessa oli yritys. Riisuttu ja piskuinen Aygo saattaa olla mainoksissa urbaanien citysinkkujen unelmakulkine, mutta todellisuudessa käyttötarkoituksena on yleensä siirtyä toimipisteestä toiseen, kuljettaa bussikuskeja pysäkeille ja päivän juoksevien asioiden hoitaminen. Nyt uudistuva Aygo tuo kuitenkin tarjolle enemmän väriä ja varusteita. Äänieristystä, iskunvaimennusta ja suuntavakautta on parannettu, keula on valmistajan mukaan enemmän “3D” ja uudet valot näyttävät makeilta. Valikoimassa on uusia värejä, koristevaihtoehtoja ja jopa avattava kangaskatto. Kuulostaa siis enemmän lomasuunnitelmalta kuin työvuorolistalta. Uudistuksista huolimatta Aygo ei pääse täysin pakoon pikkuautofiilistään, mutta kaupungissa meno on maistuvaa kiitos ketterän koon, kohtuullisen näkyvyyden ja hyvän vakiovarusteisen peruutuskameran. Samalla selkeällä näytöllä operoidaan Apple CarPlayn ja Android Auton älypuhelinintegraatioita, joka on hyvä ja simppeli ratkaisu navigoinnin ja viihdejärjestelmän ongelmiin. Poikkeuksen taajamataivaltamiseen tekee veltto kytkinpoljin. Valmistajan mukaan moottorin suoritusarvot ovat lähestulkoon ennallaan, mutta voimanlähteen luonnetta on viilattu sivistyneemmäksi. Huippuväännön määrä on itseasiassa jopa laskenut muutamalla newtonmetrillä, mutta vääntökäyrä suosii nyt enemmän matalia kierroksia ja helpottaa liikkeellelähtöjä. 72 hevosvoimaa ja 93 newtonmetriä eivät kuitenkaan riitä ihmeisiin, joten kiihdytys nollasta sataan vie 13,8 sekuntia. Suomessa uudistuneet Toyota Aygot nähdään osapuilleen koulujen alkaessa. Ei kannata unohtaa myöskään Aygon ranskalaisia sisarmalleja Peugeot 108:aa ja Citroën C1:tä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?