13.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Priuksen veli on käynyt stailattavana ja oppimassa uusia niksejä: tervetuloa uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid! Toyotan klassikkohybridin uudistuttua neljänteen sukupolveen ei sinänsä ole yllätys, että myös Priuksen lataushybridimalli uudistuu toiseen polveensa. Valmistaja on kuitenkin päättänyt eriyttää nämä kaksi malliversiota toisistaan entistä voimakkaammin, pistokemallin ollessa se vielä hiukan ekologisempi versio. Valmistaja ylpeilee NEDC-syklin yhdistetyn kulutuslukeman jäävän fossiilisten polttoaineiden osalta 1,0 litraan per 100 kilometriä. Sähköistä toimintamatkaa Prius saa Plug-in Hybridinä noin 50 kilometriä. Järjestelmän yhteisteho on tutut 122 hevosvoimaa. Siis Prius, jonka akun voi ladata töpselistä. Töpseli-Prius on saanut samalla perushybridiä pirteämmän ja sähäkämmän muotoilun, jossa jopa takaluukku on vaihtunut hiilikuituiseen ja takaikkuna on saanut kilpa-autoista tutun tuplakupla-tyylin. Hiukan erikoista on kuitenkin Toyotan päätös rajoittaa töpselimalli neljälle hengelle, keskipaikalle ei ole menemistä. Barcelonan kukkuloilla vettä satoi paikoin vaakasuoraan, joten korkeampien varustetasojen aurinkopaneelikatto ei päässyt oikeuksiinsa. Prius Plug-in Hybridin sisusta ja ajotuntuma ovat askeleen parempia kuin perus-Priuksessa, tuoden sopivan ripauksen tulevaisuutta. Sähäkän sininen uutuus on jännittävä strategiapäätös hybridien uranuurtajalta, joten nähtäväksi jää, millaisen paikan Prius Plug-in Hybrid löytää markkinoilta. Aurinkopaneelikatto on eräs pistokemallin jännittävimmistä varusteista. Kovin suurta merkitystä bensiinin kulumiselle sillä tuskin on, mutta suunta on oikea. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku