Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 13.2.2017

Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid

Priuksen veli on käynyt stailattavana ja oppimassa uusia niksejä: tervetuloa uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid!

Jaa artikkeli

Toyotan klassikkohybridin uudistuttua neljänteen sukupolveen ei sinänsä ole yllätys, että myös Priuksen lataushybridimalli uudistuu toiseen polveensa. Valmistaja on kuitenkin päättänyt eriyttää nämä kaksi malliversiota toisistaan entistä voimakkaammin, pistokemallin ollessa se vielä hiukan ekologisempi versio.

Prius Plug-in Hybrid

Valmistaja ylpeilee NEDC-syklin yhdistetyn kulutuslukeman jäävän fossiilisten polttoaineiden osalta 1,0 litraan per 100 kilometriä. Sähköistä toimintamatkaa Prius saa Plug-in Hybridinä noin 50 kilometriä. Järjestelmän yhteisteho on tutut 122 hevosvoimaa. Siis Prius, jonka akun voi ladata töpselistä.

Prius Plug-in Hybrid

Töpseli-Prius on saanut samalla perushybridiä pirteämmän ja sähäkämmän muotoilun, jossa jopa takaluukku on vaihtunut hiilikuituiseen ja takaikkuna on saanut kilpa-autoista tutun tuplakupla-tyylin. Hiukan erikoista on kuitenkin Toyotan päätös rajoittaa töpselimalli neljälle hengelle, keskipaikalle ei ole menemistä.

Prius Plug-in Hybrid

Barcelonan kukkuloilla vettä satoi paikoin vaakasuoraan, joten korkeampien varustetasojen aurinkopaneelikatto ei päässyt oikeuksiinsa. Prius Plug-in Hybridin sisusta ja ajotuntuma ovat askeleen parempia kuin perus-Priuksessa, tuoden sopivan ripauksen tulevaisuutta.

Prius Plug-in Hybrid

Sähäkän sininen uutuus on jännittävä strategiapäätös hybridien uranuurtajalta, joten nähtäväksi jää, millaisen paikan Prius Plug-in Hybrid löytää markkinoilta.

Prius Plug-in Hybrid

Aurinkopaneelikatto on eräs pistokemallin jännittävimmistä varusteista. Kovin suurta merkitystä bensiinin kulumiselle sillä tuskin on, mutta suunta on oikea.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu