9.10.2017

Maistiainen: täyslataus teknologiaa – uusi Audi A8

Audi A8

Neljännen sukupolven Audi A8 esittelee runsaasti teknologioita, jotka tulevat tutuksi myöhemmin tavallisemmissa malleissa.

Uusi neljännen sukupolven Audi A8 on uskollinen merkin mainoslauseelle: 5172 millimetrin pituuteen on pakattu hengästyttävä määrä teknologiaa. Korirakenne on vaihtunut A8:n tavaramerkiksi muodostuneesta täysalumiinirakenteesta alumiinin, teräksen, magnesiumin ja hiilikuituvahvisteisen muovin hybridiksi.

Keskikonsolin pyöritettävän MMI-rullan on tilalla on kaksi suurta kosketusnäyttöä. Teknisyyden rinnalla on tilaa myös designille. Audi korostaa auton käynnistämisen teatraalisuutta: tuuletussuuttimet paljastuvat niitä peittävien listojen alta ja mustaan paneeliin syttyy kaksi kirkasta näyttöä. Toinen näytöistä korvaa päänäytön, toinen taas toimii ilmastoinnin ohjauspaneelina sekä tekstinsyöttöruutuna. Käytössä näytöt toimivat yllättävän vaivattomasti, mutta lyhyen ensikoeajon perusteella on mahdoton sanoa, onko uusi hipaisupohjainen ratkaisu vanhoja hyväksi havaittuja painikkeita parempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verkkoyhteyksiä, laservaloja…

Elämää helpottavina varusteina Audi A8 tarjoaa, ainakin kaikin herkuin varustettuna, nopeaa LTE Advanced -nettiyhteyttä (jopa 300 Mbps), pilvipalvelulla reittejä optimoivaa navigointia ja älypuhelinohjattua pysäköintiä. Keulaa koristaa matriisivalojen uusi sukupolvi, joiden kantamaa tehostetaan yli 70 km/h vauhdissa laservaloin.

Audi A8

Yksi kohokohta on Audi AI active suspension. Pienellä viiveellä bensiinimoottorisiin malleihin tuotava järjestelmä säätää jokaisen pyörän asentoa 48-voltin sähkömoottorin avulla. A8 osaa siis valmistaa pyörän tulevaan töyssyyn tai kuoppaan. Kylkikolarin uhatessa auto voi 0,5 sekunnissa nostaa iskun vastaanottavaa kylkeä ylöspäin, jotta törmäysvoimat osuvat ovien sijaan auton helmaan.

Autonomian ensiaskeleita

Myöhemmin lisävarustevalikoimaan saapuu Audi AI traffic jam pilot, eli markkinoiden ensimmäinen kolmostason autonomista ajamista mahdollistava ruuhka-avustin. Järjestelmä sallii autonomisen ajamisen ruuhkatilanteissa 60 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä saapuu lainsäädännöllisten syiden vuoksi eri maihin vaiheittain.

Audi A8

Kaiken teknologian keskellä perinteiset arvot meinaavat jo unohtua. Perusmittaisena Audi A8 tarjoaa mainiot tilat neljälle, ja viideskin saadaan mahdutettua mukaan. Pitkäakselivälinen A8 L keskittyy ylenpalttisuuteen: lepoasennossa takaistuimella on lokoisat oltavat, kun jalat saa lepäämään apukuljettajan selkänojasta taittuvalle jalkatuelle.

Ajoltaan Audi A8 on näppärä ja vaivaton. Ketteryyttä tukee Dynamic all-wheel steering -järjestelmä, joka yhdistää mukautuvan ohjausvälityksen ja nelipyöräohjauksen (huomaa avauskuvan takapyörien kulma). A8:n kääntösäteen kerrotaankin olevan noin Audi A4:n luokkaa. Valenciassa ajetut ensikoeajot eivät anna tarkkaa kuvaa jousitusmukavuudesta tai melutasosta, mutta ainakin paikallisten teiden karheudet suodattuivat mainiosti. Paikalliset hidastetöyssyt ylittyvät hienosti, vaikka pintapehmeyden alta löytyykin ripaus jämäkkyyttä.

Uusi malli, uudet nimet

Ensikoeajoissa ajettavana olivat Audi A8 55 TFSI ja Audi A8 50 TDI. Oudot merkinnät viittaavat A8:n myötä esiteltyihin mallinimiin, jossa perinteiset litratilavuudet korvataan teholuokkaan viittaavin numeroin. 55 TFSI:n takana on S5-mallista tuttu kolmilitrainen V6, kun 50 TDI taas viittaa 3-litraiseen turbodieseliin. Muutos on valmistautumista sähkökauteen, jossa perinteiset iskutilavuudet ja sylinterimäärät eivät enää kelpaa.

Ensimmäiset Audi A8:t saapuvat Suomeen tämän vuoden puolella. Hinnat julkaistaan lähiviikkoina.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat