Ajoneuvot | Koeajo | 13.10.2017

Maistiainen: syömähampaaksi synnytetty – Opel Grandland X 1.2 Turbo Autom. Innovation

Kiinnostava Opel Grandland X -kaupunkimaasturi haastaa Nissan Qashqain.

Jaa artikkeli

Opel uskoo, että uusi Grandland X on se syömähammas, joka kykenee suistamaan jopa kaupunkimaasturien myyntijohtaja Nissan Qashqain valtaistuimeltaan. Myyntitavoite ylipäätään on nousta luokan kolmen kärkeen, jossa muita kilpailijoita ovat Volkswagen Tiguan ja Toyota RAV-4. Opelin uutuus oli lyhykäisesti koeajettavana – eikä ajokokemus ollut lainkaan hassumpi.

Kolmas äksä ilman nelivetoa

Grandland on Opelin X-malliston kolmas edustaja Mokan ja Crosslandin lisäksi. Grandland on kolmikon suurin. 4,5-metristen crossoverien luokassa Grandland X tarjoaa runsaat ja muunneltavat tilat. Grandlandin mitat ovat 4 478 millimetriä pituutta, 1 856 millimetriä leveyttä ja 1 609 millimetriä korkeutta. Tavaroille on tilaa 514 litraa. Kontti on hieman väljempi kuin hieman lyhyemmässä kilpailijassa Nissan Qashqaissa (4 394 mm), jonka tavaratila on 430-litrainen. Uutuus on nimenomaan crossover eikä maasturi, sillä jyhkeästä ulkonäöstään huolimatta Opelin X-sarjalaisista vain Mokkaan saa nelivedon. Lisävarustelistalta voi toki ruksata IntelliGripin eli elektronisen pidonhallintajärjestelmän, joka tarjoaa käyttöön pyörökytkimellä erilaisia ajotiloja.

Yhteistyön hedelmä

Opel Grandland X valmistetaan yhteistyössä PSA-konsernin kanssa. Grandland X jakaa saman perusrakenteen suositun Peugeot 3008:n kanssa. Yhteistyö ei tarkoita vain Opelin logoa auton keulilla, sillä yhteneväisestä akselivälistä (2 675 mm) huolimatta Opelin kori on kokonaan uusi. Matkustamo on niin ikään Opelin omaa käsialaa. Grandland X:n kojelauta ja istuimet on myös suunniteltu uudelleen. Ohjauspyörän kokokin erottaa Opelin Peugeotista, sillä Opelissa mittaristo on näkökentässä ratin läpi eikä yli kuten pienirattisessa Peugeot 3008:ssa.

Opel Grandland X

Kaksi voimanlähdettä

Alkuvaiheessa tarjolle tulee vain kaksi voimanlähdettä: 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv) ja 1,6-litrainen diesel (120 hv). Molemmat saa joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Näiden kahden eri voimalinjaversioiden hiilidioksidipäästöt ovat kohtuualhaiset välillä 104–120 g/km. Moottorikatras täydentyy myöhemmin tehokkaammalla dieselmoottorilla ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Ja vielä tätä myöhemmin tarjolle tulee Grandland X:stä ladattava hybridi, tarkempaa aikataulua ei ole tiedossa.

Puhtia riittää

Koeajettava 1.2-litraisella bensiinimoottorilla varustettu automaattivaihteinen yksilö on miellyttävä tuttavuus. Ohjaustuntuma on selkeä ja autoa on lysti viedä mutkaisemmillakin espoolaisteillä. Heti alkumetreillä Iivisniemen pikkuteillä tulee havainneeksi, että auto on ajossa varsin hiljainen, eikä tuntuma muutu Länsiväylän moottoritielläkään. Moottorin puhti riittää ainakin lyhyen kokeilun perusteella hyvin auton liikuttamiseen ja kuusilovinen automaattivaihteisto toimi perusjouheasti, ilman ylenmääräisiä viiveitä. Koeajetussa moottorissa on riittämiin puhtia, mutta voimakkaampiakin moottoreita on tulossa tarjolle – joskus ensi vuonna.

Opel Grandland X

Kuljettajan valtakunta kunnossa

Kojelaudan ratkaisut ovat toimivat, sillä kaikki oleelliset kytkimet ovat hyvin käsillä. Etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät: ajoasennon saa räätälöityä sopivaksi. Tämä on mainitsemisen arvoista, sillä joskus hinnakkaammissakin autoissa esimerkiksi ohjauspyörän säätövarat jättävät toivomisen varaa. Näkyvyys ulos on kunnossa, sillä etuviistoon ei ole suuria katveita. Takaviistoon sitä vastoin on hankalampaa tähytä esimerkiksi peruutettaessa pysäköintitilanteissa. Autoon saa varusteltua – jos lompakko kestää –  monin elektronisin avustimin, jotka tuovat turvaa ja mukavuutta. Varustelutasoja on kaksi eli Enjoy ja Innovation.

Innovation-varustetason autossa peruutustutkat eteen ja taakse ovat vakiona, mutta kameranäkymiä kaipaileva valinnee Innovation Plus -paketin, jonka kampanjahinta on 927 euroa. 360 asteen panoraamakameran lisäksi paketin mukana tulevat katvehälytys sivupeileissä, edistynyt pysäköintiavustin, edistynyt navigaattori ja ergonomiset AGR-istuimet 8-suuntaisilla säädöillä.

Hinnat jo selvillä

Älykkäät ja mukautuvat AFL led-ajovalot saa 1 457 euron panostuksella. Jos itse olisin hankkimassa tätä automallia, ruksaisin lisävarustelistalta erinomaiset AGR-istuimet. Se kurittaisi kukkaroa 455 eurolla. Outoa kyllä lisävarusteisen (927 euroa) mukautuvan vakionopeudensäätimen saa toistaiseksi vain dieselmoottorisen automaatin yhteyteen. Tulokas esittäytyy autokansalle tulevan viikonvaihteessa autoliikkeissä, joten hinnatkin ovat jo tiedossa. Ne alkavat 25 906 eurosta ja päätyvät 30 662 euroon. Edullisin dieselversio kurittaa kukkaroa 26 167 euron verran.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Opel