29.5.2017

Maistiainen: SWM Superdual T – Kympin seikkailupyörä

Italialainen SWM Superdual on täysverinen seikkailupyörä noin kymmenen tuhannen euron hintaan.

SWM, merkki kenties kuulostaa oudolta? Kyseessä on Husqvarnan entinen tehdas Italiassa. Kun Husqvarna myytiin ja tuotanto siirrettiin muualle, päättivät työntekijät jatkaa moottoripyörien valmistusta uudella merkillä. Tai merkkinä SWM on tuttu 1970-1980-luvun offroadpyöristään. Sillä jopa voitettiin trialin maailmanmestaruus vuonna 1981.

SWM Superdual T

Uuden tulemisen myötä SWM:n mallisto laajenee retrohenkisiin katupyöriin sekä seikkailupyöriin. Koeajoimme mallistosta yksisylinterisen 600-kuutioisen Superdual T -seikkailupyörän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Markkinoiden edullisin seikkailupyörä?

Superdual on juuri sellainen malli, jota Suomen markkinoille on kaivattu.

SWM Superdual T

Se on kevyt mutta kuitenkin rakennettu aidosti soratielle ja metsäpoluille soveltuvaksi pyöräksi. Koeajetussa T-mallissa on paremmin asfalttikäyttöön soveltuvat renkaat, edessä 19-tuumainen ja takana 17-tuumainen. Rinnakkaismalli X puolestaan kulkee karkeampien renkaiden varassa tuumakoon ollessa edessä 21 ja takana 18.

Istuinkorkeutta on reilusti, peräti 890 milliä. Kuten se kielii, niin joustomatkat ovat pitkät, edessä 210 ja takana hulppeat 270 milliä. Maantiellä Fast-Acen etujousitus ja Sachsin takajousitus muodostavat tasapainoisen kokonaisuuden. PItkistä joustomatkoista huolimatta meno on tukevan tuntuista.

Tuttu moottori

Moottori on yksisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 600 kuutiosenttimetriä. Se perustuu läheisesti Husqvarnan SM630/TE630 -moottoriin. 54 hevosvoimaa ja 53,5 newtonmetriä kuljettavat kevyttä Superdualia riittävän ripeästi. Se vetää puhtaasti 2500 kierroksesta alkaen, mikä on hyvin kun huomioidaan että yksisylinterisen moottorin tyhjäkäynnillä kierroslukumittari huitelee noin 2000 kierroksessa.

Yksilevyinen Brembon etujarru on teholtaan keskitasoa ja Metzelerin ensiasennusrenkaissa on pitoa riittävästi.

Varustetaso ei pidä sisällään suuria hienouksia, vaan on enemmän raakaan soratieajoon ja metsäpoluille sopiva. Tuulilasi suojaa maantienopeuksissa kuljettajaa, mutta siinä ei ole korkeussäätöä. 10 590 euron hintaan ei kuulu sivulaukkuja, vaan ne on hankittava lisähintaan.

Koeajon perusteella Superdual T on varteenotettava peli yksin matkaavalle motoristille sekä soralle että kestopäällysteelle.

SWM Superdual T

moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 600 kuutiosenttimetriä
teho: 54 hv (40 kW) / 7500 r/min
vääntö: 53,5 Nm / 6500 r/min
paino tankattuna: noin 183 kiloa
istuinkorkeus 890 mm
hinta: 10 590 euroa

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat