Maistiainen: SUV-suosikki Nissan Qashqai kesäpäivityksessä

Suomen myydyin katumaasturi Nissan Qashqai uudistui vahvuutensa säilyttäen.

Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 19.6.2017

Nissan Qashqai on ollut Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi jo vuosien ajan. Menekin säilyttämiseksi myös suosikin pitää uudistua, ja tätä kävimme koeajamassa Wienin 30 asteen kesähelteessä.

Qashqain tuoreen keulailmeen huomaa heti. Mustanpuhuva, muun muassa uudesta Nissan Micrasta tuttu maskin tyyli on aiempaa trendikkäämpi. Pinnan alta voi mainita kaksois-led-valojen yhteyteen lisätyn kaarrevalotoiminnon.

Nissan Qashqai

Selkeys säilytetty

Sisustuksessa näkyvintä uutta edustaa sirommin muotoiltu ja alaosastaan litistetty ohjauspyörä, jonka puolissa olevat nappulat ovat niin ikään pistetty uusiksi. Tämäkin piirre on nähty uudessa Micrassa.

Jo aiemmin Qashqain etuistuimet ovat tarjonneet mainion tuen, ja keskimmäisestä eli N-Connecta -varustetasosta lähtien penkit on nyt uudistettu. Suomessa suosituimman, toiseksi edullisimman Acenta-tason istuimet ovat puolestaan saaneet entistä kestävämmät pehmusteet.

Nissan Qashqai

Muut viilaukset keskittyvät lähinnä parempiin materiaalivalintoihin. Nissanin tavaramerkki, erittäin selkeä kojelauta, on kiitettävää kyllä säilytetty. N-Connecta -tasosta lähtien vakiona on uusitulla käyttöliittymällä varustettu kosketusnäyttö, jonka saa Acentaan lisävarusteena.

Pikantteja parannuksia

Kasvojenpesun yhteydessä Qashqain varustevalikoima täydentyi Tekna+ -tasolla, joka sijoittuu neljän aiemman vaihtoehdon yläpuolelle. Varusteisiin kuuluvat muun muassa parempi äänentoistojärjestelmä, ylellisempi nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähköisesti säädettävä ristiseläntuki sekä istuinten ja sivupeilien sähkösäätöjen muistitoiminto. Turvavarustepuolella Qashqaihin saa ensimmäistä kertaa risteävän liikenteen varoituksen parkkiperuutuksia helpottamaan. Automaattiseen hätäjarrutukseen on lisätty jalankulkijatunnistus, ja manuaalivaihteisiin malleihin Auto Hold -eli paikallaanpitoavustin.

Nissan Qashqai

Tuttua tekniikkaa

Moottorivalikoimaan ei ole tehty muutoksia. Bensakoneet ovat 1.2 (115 hv joko manuaalina tai automaattina) sekä 1.6 (163 hv manuaalina). Dieselvalikoima kattaa voimanlähteet 1.5 (110 hv manuaalina) ja 1.6 (130 hv etuvetoisena manuaalina, etuvetoisena automaattina tai nelivetoisena manuaalina).

Koeajoimme itävaltalaisteillä viimeksi mainitun vaihtoehdon. Se liikuttaa autoa sivistyneesti ja riittävän ripeästi. Pitkästä, laajaliikkeisestä vaihdekepistä tuntee ajavansa juuri Qashqaita, ja muutenkin tunnelmat vaikuttavat olevan pitkälti ennallaan – ei erityisiä ajoelämyksiä muttei toisaalta kovin paljon varsinaista moitittavaakaan.

Nissan Qashqai

Olemme aikaisemmin kritisoineet Qashqaita tahmeasta ohjauksesta, eli ratti ei ole palautunut kunnolla keskiasentoonsa ohjausliikkeen jälkeen. Valmistajan mukaan asiaan on kiinnitetty huomiota, ja ainakin koeajamassamme dieselnelivedossa ohjauksen keskialue vaikutti kohtuullisen luonnolliselta.

Muutenkin ajettavuutta sekä mukavuutta on hiottu niin jousiin, iskunvaimentimiin kuin kallistuksenvakaimiin tehdyillä muutoksilla. Melutasoa, joka ei Qashqain kohdalla ole aiemminkaan ollut ongelma, on myös vaimennettu useilla toimenpiteillä. Lopullisen arvion ajettavuudesta ja mukavuudesta jätämme kuitenkin koto-Suomessa myöhemmin tehtävään koeajoon.

Tarjouksessa tasavahvuutta

Kuten sanottu, Qashqain muut ominaisuudet ovat olleet jo aiemmin kohdallaan, mikä osaltaan selittää auton valtavaa suosiota. Edellä mainitun selkeyden ohella ohjaamo on ulkomittoihin nähden tilava, ja myös tavaraa mahtuu mukaan kivasti.

Ja kaikki tämä on perinteisesti saatu varsin kohtuuhintaisessa paketissa kilpailijoihin nähden. Tuo kohtuuhintaisuus säilytetään myös uusitussa mallissa: hinnat selviävät vasta myöhemmin kesällä, mutta maahantuojan mukaan ne nousevat ”vain sadoilla, eivät tuhansilla euroilla”. Myynti alkaa meillä elokuun lopussa.

Nissan Qashqai

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Nissan

Keskustelu

automerkiltä: Nissan