Ajoneuvot | Esittely | 16.3.2018

Maistiainen: Snowbike houkuttelee umpihankeen – moottoripyörä suksella ja telalla

Jos pidät moottorikelkkailusta ja moottoripyöräilystä, niin älä missään nimessä kokeile snowbikea. Se on nimittäin hauskempaa kuin edellä mainitut yhteensä ja laji vie helposti mukanaan.

Jaa artikkeli

Hondan nelipuolikas crossipyörä papattaa tyhjäkäyntiä valmiina ajoon. Etupyörän paikalla on leveä moottorikelkan suksi ja takapyörä on korvattu Camson telastolla.

Näiden muutosten jälkeen laitetta nimitetään snowbikeksi, joka on mahdollista rekisteröidä moottorikelkaksi. Snowbiken on niin uutta Suomessa, ettei sillä vielä ole suomenkielistä nimeä.

Snowbike

10 sekunnin ohjeilla alkuun

Honda CRF450R:n muuttamisesta snowbikeksi on vastannut oululainen vapaa-ajanvälineitä myyvä Motorman, jonka kauppias Kari Tiainen antaa lyhyet mutta ytimekkäät ohjeet koeajoa varten.

– Jos – ja kun – meinaat kaatua, niin annat vaan reilusti kaasua ja se nousee uudelleen pystyyn. Kyllä sä sitten näet miten sitä pitää ajaa, anna mennä vaan!

Snowbike

Uskomatonta, mutta näillä ohjeilla ensikertalainenkin pääsee snowbikella ajamisen alkuun, edellyttäen että osaa ajaa moottoripyörällä.

Ylivoimaisesti parhaimmillaan snowbike on umpilumessa. Kolmos- ja nelosvaihteilla nelitahti-Honda kulkee iloisesti väännöllä ja puuterilumi lentää ympärillä.

Snowbike

Jo muutaman minuutin ajon jälkeen laitteeseen saa mukavan tuntuman. Käännökset onnistuvat ja ajolinja pysyy hallinnassa niin, että suolla voi surfailla käyttäen kitukasvuisia mäntyjä pujottelukeppeinä.

Kaasu korjaa virheet

Tiainen saapuu moottorikelkalla paikalle toteamaan, että kahden virkkeen ohjeilla on päästy ajamisen alkuun.

Snowbike

– Mitäs mä sanoin, se on paljon helpompaa kuin umpilumessa moottorikelkkailu.

Tiainen on täysin oikeassa, ajaminen on ennakoitua helpompaa. Snowbikella voi pysähtyä keskelle umpihankea ja se jää telamaton varaan pystyyn, jolloin kuski voi pitää jalat edelleen jalkatapeilla.

Vaikka ohjaustanko osuu kaarrettaessa lumihankeen sisäkurvin puolelta, niin reippaalla kaasun käytöllä snowbike nousee vielä siitäkin tilanteesta takaisin pystyyn.

Tottakai ensikertalainen onnistuu myös ylittämään rajansa ja saa kokeilla miltä tuntuu nostaa laitetta pystyyn lumihangesta. Se panee puuskuttamaan, mutta 150 kilon painoinen snowbike on kuitenkin paljon kevyempi painikaveri kuin moottorikelkka.

Snowbike

Kulkee mistä tahansa

Kari Tiaista ei tarvitse kahta kertaa pyytää näyttämään mihin kaikkeen snowbike pystyy. Enduron seitsemänkertainen maailmanmestari hyppää Hondan sarviin ja koskemattomat hiekkakuopan rinteet saavat kyytiä.

Hondan äänen yli kuuluu vähän väliä Tiaisen naurunremahdus ja muutama tehostava voimasana, kun kaikilla mahdollisilla härveleillä urallaan ajanut enduromestarikin on aidosti innoissaan snowbikesta.

– Ei se vaan jää mihinkään kiinni. Kaikista paikoista se kulkee mihin sillä uskaltaa ajaa. Uskomaton!

Tiaisen mukaan suurin ongelma onkin se, että kuskilta loppuu kantti ennen kuin snowbikesta ominaisuudet.

Snowbike

Jos snowbike kiinnostaa mutta laitteen ostaminen tuntuu liian isolta stepiltä, niin Motormanin yhteydessä toimivalta Oulu Adventurelta voi kysellä opastettuja snowbike-safareita.

Safareita järjestetään sekä Suomen Lapissa että Venäjän puolella. Muutaman päivän safariajelussa tosin on se suuri vaara, että se kallistaa helposti ajatukset ostopäätöksen suuntaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu