5.6.2017

Maistiainen: Scrambler Ducati Café Racer – kahvi mustana, kiitos!

Scrambler Ducati Café Racer

Ilmajäähdytteinen V2-moottori on nappivalinta perinteitä huokuvaan Café Raceriin.

Italialaismerkki Ducati haluaa nimetä Scrambler-mallistonsa selvästi päämerkistä erottuvaksi. Malliston nimi ei olekaan Ducati Scrambler vaan Scrambler Ducati, joka puolestaan pitää sisällään seitsemän eri mallia. Ei nimi miestä pahenna - eikä hämää - ja Scrambler Ducati Café Racer on helppo tunnistaa bolognalaisvalmistajan tuotteeksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottori uusissa vaatteissa

Moottori on sama 803-kuutioinen ilmajäähdytteinen V2, jota käytetään mm. uudessa Monster 797:ssa. Sen 75 hevosvoimaa eivät räjäytä tajuntaa, mutta tasaisen vääntökäyrän ansiosta Café Racer kiihtyy ja kulkee aivan riittävästi.

Perinteisesti harrastajien itse rakentamien café racereiden voimanlähteinä on olleet pienehköt yksi- tai kaksisylinteriset moottorit. Kun tyylisuunnalla haetaan perinteistä ulkonäköä, niin siihen sopii mainiosti myös Ducatin ilmajäähdytteinen peruspata.

Ulkomitoiltaan Café Racer on siro. Vaikka istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 805 milliä, niin rungon ja satulan kapeuden ansiosta se tuntuu matalammalta. Ajoasento on tiivis ja racing-henkeen sopivasti reilusti eteen nojaava.

Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Ainoa vaihteistoa koskeva moite tulee siitä, että mittaristosta puuttuu vaihdenäyttö.

Scrambler Ducati Café Racer

Lyhyet välitykset ja herkät jarrut

Lyhyen ykkösvaihteen ansiosta - maksiminopeus vain noin 75 kilometriä tunnissa - kaupunkiajo on helppoa myös hitaasti ryömivässä ruuhkaliikenteessä. Kun päästään kaupungista ulos ja vaihteleville mutkateille, on Café Racer sielläkin elementissään. Se tuntuu jopa 172 kilon painoaan kevyemmältä.

Herkkään kääntymiseen on päästy lyhyellä akselivälillä ja muita Scrambler-malleja jyrkemmällä keulakulmalla. Race-henkisyyttä on korostettu vaihtamalla etujarrun pääsylinteri radiaalimalliin ja etujarrulevy on halkaisijaltaan miehekkäät 330 milliä. Hidastuvuus yhdellä jarrulevyllä on kiitettävä.

Scrambler Ducati Café Racer

Pyöreä ajovalo, yksi pyöreä mittari ja perinteisen ulkonäön omaava ruskea satula sopivat Café Racerin imagoon hyvin. Tosin perinteisestä ulkonäöstään huolimatta mittari on pelkkä lcd-näyttö, joten perinteinen ulkonäkö ja nykypäivän tekniikka kohtaavat mittaristossa.

Varustelu on niukka, mutta se on tässä luokassa oikeastaan hyve. Café racerithan on alunperin suunniteltu motoristikahvilan edustalla kisaileville motoristeille: katsotaan kuka kiihdyttää moottoripyöränsä nopeimmin paikaltaan täyteen vauhtiin. Silloin kaikki ”turhat” varusteet karsitaan pois ja askeettinen ulkonäkö on pelkästään plussaa.

Scrambler Ducati Café Racer

Scrambler Ducati Café Racer

Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori

Iskutilavuus: 803 kuutiosenttimetriä

Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min

Vääntö 68 Nm / 5750 r/min

Kuivapaino 172 kg

Hinta: 15 990 €

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat