5.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Scrambler Ducati Café Racer – kahvi mustana, kiitos! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmajäähdytteinen V2-moottori on nappivalinta perinteitä huokuvaan Café Raceriin. Italialaismerkki Ducati haluaa nimetä Scrambler-mallistonsa selvästi päämerkistä erottuvaksi. Malliston nimi ei olekaan Ducati Scrambler vaan Scrambler Ducati, joka puolestaan pitää sisällään seitsemän eri mallia. Ei nimi miestä pahenna - eikä hämää - ja Scrambler Ducati Café Racer on helppo tunnistaa bolognalaisvalmistajan tuotteeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu moottori uusissa vaatteissa Moottori on sama 803-kuutioinen ilmajäähdytteinen V2, jota käytetään mm. uudessa Monster 797:ssa. Sen 75 hevosvoimaa eivät räjäytä tajuntaa, mutta tasaisen vääntökäyrän ansiosta Café Racer kiihtyy ja kulkee aivan riittävästi. Perinteisesti harrastajien itse rakentamien café racereiden voimanlähteinä on olleet pienehköt yksi- tai kaksisylinteriset moottorit. Kun tyylisuunnalla haetaan perinteistä ulkonäköä, niin siihen sopii mainiosti myös Ducatin ilmajäähdytteinen peruspata. Ulkomitoiltaan Café Racer on siro. Vaikka istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 805 milliä, niin rungon ja satulan kapeuden ansiosta se tuntuu matalammalta. Ajoasento on tiivis ja racing-henkeen sopivasti reilusti eteen nojaava. Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Ainoa vaihteistoa koskeva moite tulee siitä, että mittaristosta puuttuu vaihdenäyttö. Lyhyet välitykset ja herkät jarrut Lyhyen ykkösvaihteen ansiosta - maksiminopeus vain noin 75 kilometriä tunnissa - kaupunkiajo on helppoa myös hitaasti ryömivässä ruuhkaliikenteessä. Kun päästään kaupungista ulos ja vaihteleville mutkateille, on Café Racer sielläkin elementissään. Se tuntuu jopa 172 kilon painoaan kevyemmältä. Herkkään kääntymiseen on päästy lyhyellä akselivälillä ja muita Scrambler-malleja jyrkemmällä keulakulmalla. Race-henkisyyttä on korostettu vaihtamalla etujarrun pääsylinteri radiaalimalliin ja etujarrulevy on halkaisijaltaan miehekkäät 330 milliä. Hidastuvuus yhdellä jarrulevyllä on kiitettävä. Pyöreä ajovalo, yksi pyöreä mittari ja perinteisen ulkonäön omaava ruskea satula sopivat Café Racerin imagoon hyvin. Tosin perinteisestä ulkonäöstään huolimatta mittari on pelkkä lcd-näyttö, joten perinteinen ulkonäkö ja nykypäivän tekniikka kohtaavat mittaristossa. Varustelu on niukka, mutta se on tässä luokassa oikeastaan hyve. Café racerithan on alunperin suunniteltu motoristikahvilan edustalla kisaileville motoristeille: katsotaan kuka kiihdyttää moottoripyöränsä nopeimmin paikaltaan täyteen vauhtiin. Silloin kaikki ”turhat” varusteet karsitaan pois ja askeettinen ulkonäkö on pelkästään plussaa. Scrambler Ducati Café Racer Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 803 kuutiosenttimetriä Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min Vääntö 68 Nm / 5750 r/min Kuivapaino 172 kg Hinta: 15 990 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?