Maistiainen: räyhäkkä leijona – Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi on Peugeot Sportin kehittämä urheilullinen kompromissi, jossa korostuu mukavuus ja suorituskyky.

Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | 1.10.2015

Peugeot esitteli Portugalin Portossa 308-mallistostaan GTI-version. Peugeot Sportin kehittämä 308 GTI pohjautuu moottorinsa osalta merkin 208 R5 -ralliautoon, joten tarjolla on erinomainen suorituskyky. Tehoa 1600-kuutoisesta turbomoottorista on puristettu 270 hevosvoimaa (200 kW) ja mikä parasta, vääntömomentti on jopa 330 Newtonmetriä.

Ajettavuudeltaan uutuus osoittautui miellyttäväksi kompromissiksi. Jousitus on kohtuullisen mukava, mutta sen suorituskyky vastaa kuitenkin auton voimavaroja.

Erikoisuutena Peugeot Sport on ottanut GTI:ssä käyttöön Torsen-lukon tasauspyörästöön. Mekaaninen lukko tunnistaa luiston ja lukitsee sen puolen etupyörän, joka on menettämässä pidon. Näin taataan auton kääntyvyys ja vetopito hankalissakin olosuhteissa.

Tasauspyörästön lukon ohella 308 GTI on varustettu huipputason jarruilla. Edessä ja takana on suuren levyjarrut ja edessä 4-mäntäiset satulat. Jarrut on valmistanut kilpa-autoilustakin tuttu Alcon.

Kokonaisuutena 308 GTI antaa sivistyneen yleiskuvan. Auto on ulkonäöltään maltillinen, värivalikoima kaksivärisine vaihtoehtoineen on vauhdikas ja varustelussa on maukkaita yksityiskohtia alkaen hyvistä istuimista.

Hinta ei vielä ole tiedossa. Suomeen 308 GTI saadaan tammikuussa.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot