10.11.2017

Maistiainen: Ranskalainen työjuhta – Renault Alaskan

Renault Alaskan

Yllättäen avolavamallien myynti kasvaa muualla maailmassa, meillähän ne ovat aina olleet tuttu näky. Yhtä yllättävää on uusien merkkien lähteminen mukaan pick-upkisaan. Tuorein tulija on Renault Alaskan. Hyvää: maastoajo, vetokyky, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: maantieajo, kaupunkiajo, säilytystilan puute

Renault Alaskan ei suinkaan ole merkin ensimmäinen pick-up, sillä vuosina 1950-1957 valmistettiin Renault Coloralen lavallista versiota. Sen vaisu menestys sai Renaultin luovuttamaan Afrikan ranskalaisten siirtomaiden avolavaherruuden Peugeotille.
Renault Alaskan

Siirtomaat ovat itsenäistyneet, mutta kestävien ja monikäyttöisten lava-autojen tarve ei ole kehittyvistä maista poistunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanilaiset sukujuuret

Alaskan ei ole vaatinut Renaultilta suuria tuotekehityspanoksia. Auto on rakennettu japanilaisen konsernisiskon Nissanin tunnetusta ja suositusta Navarasta, kuten vasta esitelty Mercedes-Benz X-sarjakin.

Renault Alaskan

Renault on kuitenkin valinnut räätälöintiin saksalaisia helpomman linjan. Vain keulan muotoilu on pantu kokonaan uusiksi ja ilme muistuttaa Renaultin henkilömalleja.

Muutoin on tyydytty Nissanin ratkaisuihin niin korissa kuin sisustuksessakin.

Kojelaudan asettelu, hallintalaitteet ja monitoiminäytön toimintalogiikka ovat identtisiä Navaran kanssa, eli selkeitä, helppokäyttöisiä ja laadukkaan oloisia.

Renault Alaskan

Tyypilleen uskollinen

Ajettavuudeltaan Alaskan ei tee yllätyksiä. Ratin Renault-logo peitettynä eroa Nissaniin ei huomaisi, konepellin muotoilu on ehkä vähän lihaksikkaampi. Itse asiassa eroa muihinkaan pick-upeihin ei ajossa ole helppo tehdä, vaikka Renault käyttää takajousituksessa monivarsituentaa.

Renault Alaskan

Tuhannen kilon kantavuusvaatimus ja maastoajon vaatimat pitkät joustoliikkeet tekevät kevyellä kuormalla kaupunkiajosta pomppuista ja maantieajosta nypyttävää. Samoin ohjaus ei lyö käsille maastossa, mutta ei myöskään tuo maantieajoon tarvittavaa tarkkuutta, herkkyyttä tai tuntoa.

Erillisen rungon tuomista eduista vain hiljaisuus auttaa maantiellä.

Renault Alaskan

Omat moottorit

Moottorit ovat aidointa ranskalaista Alaskanissa, sillä ne ovat alun perin Renault Masterin 2,3-litraisia nelisylinterisiä yhteispaineruiskutusdieseleitä. Nissanin dieselithän ovat suurimmalti osin Renaultin käsialaa.

Tehoversioita on kaksi, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti.

Kytkettävä neliveto 50/50-voimanjaolla, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat kuten Navarassa.

Maahantuoja empii vielä Alaskanin ottamista valikoimiin. Ohjaamovaihtoehtojen, varusteluvaihtoehtojen ja hintojen ollessa arvailua kilpailuasetelman spekulointi on vaikeaa. Sinällään pick-upit ovat kaikista autoluokista eniten ominaisuuksiltaan toisiaan muistuttavia.

Renault Alaskan

Renaultin näkemyksen olisi suonut tuovan enemmän ranskalaista eleganssia tai uusia innovaatioita tähän työjuhtamaiseen autoluokkaan.

No, kaipa yksi samanlainen vaihtoehto vielä markkinoilla menisi?

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat