10.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ranskalainen työjuhta – Renault Alaskan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllättäen avolavamallien myynti kasvaa muualla maailmassa, meillähän ne ovat aina olleet tuttu näky. Yhtä yllättävää on uusien merkkien lähteminen mukaan pick-upkisaan. Tuorein tulija on Renault Alaskan. Hyvää: maastoajo, vetokyky, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: maantieajo, kaupunkiajo, säilytystilan puute Renault Alaskan ei suinkaan ole merkin ensimmäinen pick-up, sillä vuosina 1950-1957 valmistettiin Renault Coloralen lavallista versiota. Sen vaisu menestys sai Renaultin luovuttamaan Afrikan ranskalaisten siirtomaiden avolavaherruuden Peugeotille. Siirtomaat ovat itsenäistyneet, mutta kestävien ja monikäyttöisten lava-autojen tarve ei ole kehittyvistä maista poistunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset sukujuuret Alaskan ei ole vaatinut Renaultilta suuria tuotekehityspanoksia. Auto on rakennettu japanilaisen konsernisiskon Nissanin tunnetusta ja suositusta Navarasta, kuten vasta esitelty Mercedes-Benz X-sarjakin. Renault on kuitenkin valinnut räätälöintiin saksalaisia helpomman linjan. Vain keulan muotoilu on pantu kokonaan uusiksi ja ilme muistuttaa Renaultin henkilömalleja. Muutoin on tyydytty Nissanin ratkaisuihin niin korissa kuin sisustuksessakin. Kojelaudan asettelu, hallintalaitteet ja monitoiminäytön toimintalogiikka ovat identtisiä Navaran kanssa, eli selkeitä, helppokäyttöisiä ja laadukkaan oloisia. Tyypilleen uskollinen Ajettavuudeltaan Alaskan ei tee yllätyksiä. Ratin Renault-logo peitettynä eroa Nissaniin ei huomaisi, konepellin muotoilu on ehkä vähän lihaksikkaampi. Itse asiassa eroa muihinkaan pick-upeihin ei ajossa ole helppo tehdä, vaikka Renault käyttää takajousituksessa monivarsituentaa. Tuhannen kilon kantavuusvaatimus ja maastoajon vaatimat pitkät joustoliikkeet tekevät kevyellä kuormalla kaupunkiajosta pomppuista ja maantieajosta nypyttävää. Samoin ohjaus ei lyö käsille maastossa, mutta ei myöskään tuo maantieajoon tarvittavaa tarkkuutta, herkkyyttä tai tuntoa. Erillisen rungon tuomista eduista vain hiljaisuus auttaa maantiellä. Omat moottorit Moottorit ovat aidointa ranskalaista Alaskanissa, sillä ne ovat alun perin Renault Masterin 2,3-litraisia nelisylinterisiä yhteispaineruiskutusdieseleitä. Nissanin dieselithän ovat suurimmalti osin Renaultin käsialaa. Tehoversioita on kaksi, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Kytkettävä neliveto 50/50-voimanjaolla, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat kuten Navarassa. Maahantuoja empii vielä Alaskanin ottamista valikoimiin. Ohjaamovaihtoehtojen, varusteluvaihtoehtojen ja hintojen ollessa arvailua kilpailuasetelman spekulointi on vaikeaa. Sinällään pick-upit ovat kaikista autoluokista eniten ominaisuuksiltaan toisiaan muistuttavia. Renaultin näkemyksen olisi suonut tuovan enemmän ranskalaista eleganssia tai uusia innovaatioita tähän työjuhtamaiseen autoluokkaan. No, kaipa yksi samanlainen vaihtoehto vielä markkinoilla menisi? Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta