Ajoneuvot | Koeajo | 20.11.2018

Maistiainen: Porsche Macan – varovaisesti hioen

Porsche Macanin facelift on jälleen osoitus, että jos peruskaava toimii, ei sitä kannata muuttaa radikaalisti.

Jaa artikkeli

Porschelle sen pienempi katumaasturi Macan on ollut odotettu menestys ja neljän vuoden ikäinen automalli ansaitseekin lähinnä pientä hienosäätöä elinkaarensa puolivälissä. Uusi keulailme on aiempaa selkeämpi, mutta takana luvassa on isompi muutos uusien yhtenäisten takavalojen muodossa. Samalla värivalikoimaan on nostettu kuvissa esiintyvän Miami Bluen ja muualta mallistosta tutun Mamba Greenin kaltaisia hauskuuksia ja vannevalikoimaa on päivitetty.

Porsche Macan

Sisällä matkustamossa uudistukset ovat niin ikään maltillisia. PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden isomman 10,9-tuumaisen ruudun, jonka kunniaksi kojelaudan keskimmäiset ilmaventtiilit ovat vaihtaneet paikkaa. Samalla järjestelmä on oppinut uusia temppuja muun muassa ääniohjaukseen ja navigoinnissa luotetaan Here-pilvipalveluiden apuun. Lisävarustelistalta löytyy 911:stä tuttu 360-millimetrinen GT Sport -ohjauspyörä, josta löytyy Sport Chrono -paketin yhteydessä erinomainen Sport Response -ajotilapainike.

Porsche Macan

Muita uusia lisävarusteita ovat lämmitetty tuulilasi, ilmanlaadusta huolehtiva ionisaattori sekä Traffic Jam Assist, joka seurailee ruuhkajonon matelua omalla kaistalla pysytellen aina 65 km/h nopeuteen saakka. Älypuhelimen kuuluvuutta terästävä puhelinlokero on lisävaruste. Led-ajovalot ovat nyt vakiovaruste, mutta lisävarustelistalta löytyvät niin kaukovaloautomatiikalla terästetyt PDLS-valot kuin mukautuvat PDLS Plus -ajovalot.

Porsche Macan

Porsche Macanin perusmallina jatkaa 2,0-litrainen nelisylinterinen turboahtimella varustettu bensiinimoottori, joka kokee hiukkassuodattimen lisäyksen myötä muutaman hevosvoiman menetyksen. Uusi lukema on edelleen riittävä 245 hevosvoimaa, jotka riittävät 0–100 km/h kiihdytykseen 6,7 sekunnissa ja 225 km/h:n huippunopeuteen. Huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Vaihteistona jatkaa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti PDK, eikä PTM-nelivetojärjestelmästä ole tingitty.

Palaamme Porsche Macanin uusiin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Porsche