Ajoneuvot | Koeajo | 31.8.2017

Maistiainen: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteisto muuttaa kaiken

Nelilitraisen moottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä tekee Porsche 911 GT3:sta entistäkin upeamman.

Jaa artikkeli

Kun Moottori vuonna 2015 ajoi edellisen sukupolven Porsche 911 GT3:n, päättyi koeajo yksinkertaiseen hämmästelyyn siitä, miten pakettia juuri voisi kehittää eteenpäin. Nyt siihen saatiin vastaus.

Ulkoisesti GT3 on uudistunut kevysti. Koska kyse on aina ollut yhdestä 911-malliston puhtaimmista ajajan autoista, on muutoksissa keskitytty tekniikkapuolelle.

Uudistuksen herkku on voimalinja: moottorin ja vaihteiston yhdistelmä. Jo edellisen GT3-mallin 3,8-litrainen ahtamaton bokserimoottori oli järjettömän upea voimanlähde: laajan vetoalueen täydensi kutkuttava laulu 9 000 r/min punarajaa kohden.

Porsche 911 GT3

Täysremontin tulos

Moottorista jatkokehitettiin nelilitrainen painos harvinaisia 911 GT3 RS ja 911 R -malleja varten. Suurempi iskutilavuus toi lisää vääntöä, mutta maksimikierroksia jouduttiin laskemaan.

Nyt Porsche Motorsport on kehittänyt nelilitraisesta uuden version, joka saavuttaa jälleen maagisen 9000 r/min kierrosluvun. Muutokset on saavutettu muun muassa uusimalla voitelujärjestelmä ja vaihtamalla venttiilien välyksentasaus hydraulisesta perinteiseen mekaanisesti säädettävään.

Uuden 911 GT3:n moottori kehittää 500 hevosvoiman huipputehon ja ahtamattomalle nelilitraiselle komean 460 newtonmetrin vääntömomentin.

Manuaalin paluu

Edellisen GT3-mallin vaihteistona oli aina seitsenvaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko, mutta nyt vaihteiston voi valita edellä mainitun ja kuusivaihteisen manuaalin väliltä.

Jos edellistä PDK-vaihteistoista GT3-mallia ajaessa mielessä pyöri ajatus siitä, ettei hektisesti kiertävän moottorin pariksi edes kaipaisi manuaalia, täytyy nyt todeta toteamuksen olleen väärä.

Porsche 911 GT3

Rata-ajossa ja ruuhkissa hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto on toki kyvykkäämpi, mutta vasta manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin todelliselle kyvykkyydelle ja käyttäkelpoisen kierroslukualueen laajuudelle

Ja voi veljet se on laaja: tarvittaessa GT3 kykenee etenemään taajamassa viittäkymppiä kuutosella – siis samalla vaihteella, jolla auton luvataan saavuttavan 318 km/h huippunopeus!

Kun tuhat kierrosta minuutissa pyörivää moottoria sitten kiusaa täyskaasulla, reagoi voimanlähde protestitta. Veto alkaa pehmeästi, ja jo kahdesta tuhannesta eteenpäin GT3 etenee keveästi kiihtyen.

Kasvanut iskutilavuus mahdollistaa aiempaa väkevämmän keskialueen, mutta samalla ylärekisteristä on tullut entistäkin intensiivisempi. Tietysti varsinainen ilotulitus alkaa vasta yläkierroksilla.

Porsche 911 GT3

Suuren moottorin syöksy kohti punarajaa on komeaa todistettavaa: imu- ja pakoäänet kiristyvät sekavaksi eläimelliseksi huudoksi kierroslukumittarin syöksyessä kohti yhdeksää tonnia. Viimeiset 500 r/min allekirjoittavat sen, mitä jo edellisen GT3:n kohdalla arvelimme: kyse on ehkäpä kaikkien aikojen parhaimmasta urheiluautosta.

Lue myös lopullinen koeajo Porsche 911 GT3:sta.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Porsche