Maistiainen: Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – katoton ilman kompromisseja
Avonainen kori ei muuta uutta Porsche 911:sta: auto on aiempaa mukavampi, mutta urheilullisuudesta ei tarvitse tinkiä.
Kuljettajalle muutos on näkyvä: Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet tarjoaa 12 sekunnissa aukeavan kangaskaton. Juuri muuta eroa ei ohjauspyörän takaa ei huomaa: korirakenne on avuautoksi erittäin jäykkä ja sähköisesti nousevan tuulisuojan ansiosta ilmavirta ei turhia ohjaamossa pyörteile maantievauhdeissakaan.
Kehut tallella
Metallikaton vaihtaminen Cabrioletin avattavaan kangaskattoon kerryttää vaakaan 70 lisäkiloa. Painoeron ja umpikoriseen nähden matalamman korijäykkyyden kenties erottaisi kilparadalla tehdyssä parivertailussa, mutta ääritilanteiden ulkopuolella muutoksia on hyvin vaikea erottaa.
911 Carrera 4S Cabriolet säilyttää kaikki tammikuussa koeajetun coupén saamat kehut. Auto on kehittynyt aiempaa mukavammaksi, mutta urheilullisuudesta ei ole tingitty. Erityisesti alustan toiminta suorastaan hämmästyttää: urheiluautoksi kyyti on mukavaa, mutta samalla iskunvaimennuksen toiminta surkeakuntoisellakin kreikkalaistiellä päästellessä jaksaa hämmästyttää.
Ylisanoja ansaitsee myös vakaa, tarkka, luonnollinen ja tunnokas ohjaus. Se ei ole erinomainen pelkästään sähkötehosteisten ohjausten sarjassa, vaan ylipäänsä ohjauksena mainio. Sormenpäihin jatkuvasti virtaava tieto etupyörien tilasta luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille, minkä ansiosta Porsche tuntuu erityiselle hitaassakin vauhdissa.
Lisää uuden 992-sukupolven 911 Carrera S:n tekniikasta voit lukea täältä.
Vaihtoehtoista ulkonäköä
Kangaskaton lisäksi ensikoeajoon valikoitunut pirteän vihreä 911 Carrera 4S Cabriolet eroaa aiemmin ajetusta coupésta Sport Design -varustepaketin tuomin uusin etu- ja takapuskurein. Lisävarusteen tunnistaa keulasta kolmeen osaan jaetuin ilmanottoaukoin, siinä missä tavallisesti 992-sukupolven Porsche 911:sta ilmettä hallitsee koko keulan levyinen ilmanottoaukko. Helpoiten kahden tyylin erottaa takapuskurista: Sport Design -takapuskurissa rekisterikilpi on nostettu ylös perinteiselle paikalleen.
Kyse on pääasiassa ulkonäköseikoista: ainoan teknisen eron kahden etupuskurin välille tuo Sport Design -etupuskurista puuttuvat aktiivinen aerodynamiikka, joka sulkee ilmanottoaukkoja tilanteen mukaan. Paketti on saatavissa cabrioletin lisäksi coupéen.