Ajoneuvot | Koeajo | 31.5.2016

Maistiainen: Porsche 718 Boxster S on kesäillan unelma

Porsche 718 Boxster tuo nelosturbon tummat soundit maalaismaisemaan.

Jaa artikkeli

Porsche on kovassa vauhdissa. Juuri kun ehdimme lumoutua 911 GT3:n intensiivisyydestä, saapui uusi 911 Carrera turbomoottoreineen. Jokaisesta uudesta Porschesta on paistanut tinkimätön ajettavuuden viimeistely.

Keväällä esitelty 718 Boxster rantautuu kesäkelien mukana Suomeen. Upeasti ulvovan kuutosbokserin nelisylinteriseen turbomoottoriin vaihtanut urheiluauto herättää ennakkoluuloja: onko Porschen perusmallin lumo kadonnut?

Porsche 718 Boxster

Ei oikeastaan. Olisi valetta väittää uuden ahdetun nelosbokserin kykenevän nostamaan iho kananlihalle, mutta rumalta se ei kuulosta.

Koeajetun 2,5-litraisen 718 Boxster S:n äänimaailmaa voisi kuvailla tumman teolliseksi. Soinnikkuus on korvattu volyymilla ja terävillä paukkeilla. Se ei addiktoi, mutta tunneleissa roadsterin tiputtaa vaistomaisesti pari vaihdetta pienemmälle.

Porsche 718 Boxster

Suorituskykyä voi kuvailla vähintäänkin riittäväksi. Kovin kauaa auton 350 hevosvoimasta ei voi nauttia kerrallaan.

Uuteen 718-sukupolveen siirtyessä Boxsterin alustaan on tuotu osia huippumalli Cayman GT4:stä. Vailla suoraa vertailua edeltäjään, on mahdoton sanoa osien vaikutusta. Joka tapauksessa alustan toiminta on tehokasta. Auto tuntuu erittäin jämäkältä paketilta, joka selviää mukavasti kruisailusta, mutta tasoittaa maaseudun routaheitot rautaisella hallinnalla.

Porsche 718 Boxster

Kehuista huolimatta Boxsterin siirtyminen nelisylinteriseen aikakauteen ei ole sujunut aivan yhtä uhrauksitta, kuin isoveli 911 Carreran loikka turbopuolelle. Oman aikansa edustajana 718 Boxster on mahtava auto, mutta vanhempien kuusisylinteristen Boxsterien sielukkuuteen rakastuneet ovat autoihinsa varmasti entistäkin tyytyväisempiä.

Jaa artikkeli

Keskustelu