Maistiainen: Pirteä pikkuauto – Renault Clio R.S. TCe 200 EDC

Clio-malliston urheilunuorukainen saapui vihdoin Suomeen!

Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 21.5.2017

Me pyysimme ja maahantuoja vastasi. Niinpä kesäisen keltainen Renault Clio R.S. oli odotettu, mutta pirteä ilmestys katukuvassamme.

Kuten kokopitkästä mallinimestä saattaa arvata, saadaan Renault Sportin 1,6-litraisesta bensiiniturbosta 200 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla 280 Nm. 0–100 km/h taittuukin ripäesti 6,7 sekunnissa, kiitos terävästi toimivan EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Sopivan haipakkaa etenemistä säestää moottorin kepeä mörinä.

Renault Clio R.S.

Jämäkämmästä Renault Sport -alustasta huolimatta Clio R.S. ei ole kivikova, vaan perusmallista tuttu pehmeys tuntuu läpi. Vaikka kovempi alusta olisi ehkä sporttisempi, on tämä tulkinta hyvässä balanssissa rosoisella tiestöllämme. Tarjolla on myös vieläkin jämäkämpi Cup-alustapaketti.

Renault Clio R.S.

Ohjaus on samalla sukua perus-Cliolle, ollen hiukan puudutettu tähän kategoriaan. Täydellisen veltto vaihdekeppi on suorastaan jo viheliäs, joten onneksi sitä tarvitaan vain harvoin. Vaihteiden käsivalinta sujuukin parhaiten ohjauspyörän yhteydessä olevilla vaihtolavoilla, joilla voi hyppiä pykälien yli alaspäin vaihdettaessa.

Renault Clio R.S.

Viihdejärjestelmän syövereistä löytyvä R.S Monitor kertoo auton tilasta ja komponenttien vaihtovälistä. Ulkoisesti R.S. on saanut Clioksi lisää itsevarmuutta pienillä muutoksilla, joista tärkeimmät ovat vinkeät R.S. Vision -etusumuvalot.

Renault Clio R.S.

Suomessa Clio-malliston urheilunuori asettuu 33 990 euron lähtöhintaan. Kilpakumppaneina Renault Sportin luomuksella on ainakin Peugeot 208 GTi ja uudistuva Ford Fiesta ST.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Keskustelu

automerkiltä: Renault