28.11.2017

Maistiainen: pirteä ja pätevä Volvo XC40 on raikas ilmestys

Volvo XC40

Ei kolmatta kertaa samalla reseptillä: Volvo XC40 erottautuu tyylillä ja tiloilla isoveljistään. Samalla uutta on myös pinnan alla.

Volvon uusi tuleminen alkoi markkinoiden cooleimmalla 90-sarjalla, joka osoitti, että ruotsalaisilla on jälleen erinomaisia ideoita autonvalmistuksessa. Skandinaavisen tyylikäs XC90 oli ensimmäinen osoitus, että kaikkea ei ole vielä nähty naapurimaan ylpeydeltä.

Volvo XC40

Valmiiksi tutunoloisen XC60:n jälkeen vuorossa on nyt pienempi XC40. Suunnittelijoiden mukaan ei ole mitään järkeä tehdä jälleen kerran samaa autoa eri koossa, joten 40 erottautuu pinnalla ja pinnan alla. Ulkoisesti Volvon tyyliä on terävöitetty, Thorin vasara -ajovalot ovat vieläkin tuimemmat, tarjolla on kontrastikattoa ja Ruotsin lippu on etulokasuojassa. Pinnan alla uutta on Compact Modular Architecture, CMA, jota tullaan näkemään myös Lynk & Co:n mallistossa. Uusi alustarakenne on selkeästi sukua isommalle SPA:lle, mutta se soveltuu pienempien autojen käyttöön paremmin.

Volvo XC40

Volvo XC40 yllättää tiloillaan. Takapenkki on aavistuksen matalalla pitkäjalkaisille, mutta muuten tilaa on kiitettävästi. Suurempi pointti autossa on kuitenkin se, miten tilankäyttöön on panostettu. Ovitaskuihin on raivattu tilaa siirtämällä kaiuttimet ilmanvaihtojärjestelmään, joten nyt oviin mahtuu isokin kannettava tietokone tai kunnon juomapullo. Keskikonsolissa on irroitettava kannellinen roskis ja kyynärnojan sisäpuoli on suunniteltu paperinenäliinojen laatikolle.

Kojelauta on miellyttävän pelkistetty, sillä Volvon Sensus-kosketusnäyttöjärjestelmä hoitaa useimmat toiminnot. Jäljellä ovat vain tärkeimmät napit. Pääpaino on kuljettajassa, jolla on miellyttävän selkeä työasema, monelta osin isommista malleista perityn virtuaalimittariston ansiosta. XC40 tuntuu myös sopivan ketterältä, että sitä voi todella harkita kaupunkien asukiksi. Jousituksessa yleisvire on napakka, mutta pieni nypytys saattaa liittyä, isoveljien tavoin, rengaskokoon.

Volvo XC40

Kun mukana on vielä koko liuta Volvon turvateknologiaa uusimmassa kehitysversiossaan (City Safety toimii nyt kaikilla nopeuksilla, risteävän liikenteen varoitukseen on lisätty automaattijarrutus), ei kokonaisuutta voi kuin ihailla. Tuttu, turvallinen, pelkistetty, viileä ja silti raikas ja särmikäs.

Malliston hinnat alkavat nipin napin alle 40 000 eurosta, jolloin kyseessä on 150-hevosvoimainen Momentum joko bensiini- tai dieselmallina.

Volvo XC40

Tervetuloa Volvo-perheeseen XC40!

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat