8.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: pieniin päin Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja litrainen moottori. Yhdistelmä kuulostaa pikkuautolta, mutta on keskikokoisen Škoda Octavia 1.0:n uusi voimanlähde. Suomalaisten ikisuosikin Škoda Octavia:n ennätyspieni 1.0 TSI-uutuusmoottori korvaa aiemman 1.2-litraisen moottorin. Ja vaikka moottori on aiempaa pihimpi ja pienempi, on siitä puristettu ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään. Litraisessa moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000-3 500 r/min. Vääntö on kasvanut sitten 1,2-litraisen moottorin peräti 25 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävät kyvyt Škoda Octavia ei toki ole tämän moottorin voimin mikään raketti muttei nuhapumppukaan. Koeajossa Prahassa, automerkin syntysijoilla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää muun liikennevirran jalkoihin. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan kilometriin tunnissa (9,9 sekuntia) kertoo paljon, mutta vaatimattomasta kiihtyvyydestä huolimatta on turha arastella ohituksia moottoritienopeuksissa. Ohitukset hoituvat järkevän kaasun annostelun ja ennakoinnin avulla ongelmitta. Ennakkoluuloja hälventää tieto, että ohituskiihtyvyys 60-100 km/h vie vain 13,9 sekuntia - parannusta entiseen on 1,1 sekuntia. Ja kiihdytys välillä 80-120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia. Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä. Mukavan pihi Kolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Hieman karkeita käyntiääniä saa tosissaan kuulostella. Taustasoundi on taltutettu sivistyneeksi, moottorin äänet kuuluvat oikeastaan vasta kiihdytyksissä 4 000 kierroksen tietämillä. Hiilidioksidipäästöt ovat erittäin maltilliset 104-108 grammaa kilometrillä, malliversiosta riippuen. Kulutus on mukavasti kurissa, sillä esimerkiksi DSG-kaksoiskytkinautomaattisenakin versiona Škoda Octavian luvattu keskikulutus on vain 4,5-4,7 litraa sadalla kilometrillä. Nouseeko suosituksi? Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen malli. Jää nähtäväksi kykeneekö uutuusmoottori nousemaan peräti suosituimmaksi bensiiniä nieleväksi vaihtoehdoksi. Eväät menestykselle ovat ilmeiset, ja ennakkoluuloisille kerrottakoon, että kokeiltu moottori on paperille painettuja suoritusarvojaan vaivattomampi tapaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukautuva alusta Uuden pihin moottoriversion esittelyn yhteydessä paljastettiin myös, että Škoda Octaviaan saa mallivuoden 2017 tullen mukautuvan alustan säädön (DCC) kaikkiin niihin versioihin, joiden moottoriteho vähintään 150 hevosvoimaa. Näitä moottoreita on tarjolla kaikkiaan kuusi: neljä bensiiniä, kaksi dieseliä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?