28.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot Rifter – kun elämän pitää mahtua kyytiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilö- ja pakettiauton yhdistelmä kuulostaa tylsältä, mutta Peugeot Rifterissä toteutus on onnistunut. Nyt maistiaisen kohteena ei kenties ole maailman jännittävimmän autoluokan edustaja, mutta älä anna sen häiritä. Peugeot Rifter edustaa niitä autoja, jotka keskittyvät tarjoamaan sitä, mitä monet perheet autoiltaan oikeasti tarvitsevat. Avainasemassa ovat tilat ja monikäyttöisyys: autoja, joihin elämä mahtuu kyytiin. Viime aikoina kätevä autoluokka on jäänyt pahasti katumaasturimuodin jalkoihin, mutta Peugeot on korjannut tilannetta muovaamalla Rifterin ulkonäköön maasturimaista koristelua. Myös maavaraa on korotettu kolmisen senttimetriä pyöräkokoa suurentamalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakettiautosta tilat… Rifter on uuden nimen saanut henkilöautomuunnos Partner-pakettiautosta. Se siis jakaa saman perustan uuden Citroën Berlingon ja Opel Combon kanssa. Pakettiautosta on kuitenkin otettu lähinnä ne hyvät puolet, eli huippuavarat tilat. Rifteriä tarjotaan peruspituisena tai peräti 35 senttimetriä jatkettuna versiona, ja kumpaakin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Jo lyhytakselivälinen tarjoaa kahdelle istuinriville hulppeat tilat ja avaran tavaratilan. Arkea helpottavia lokeroita löytyy kirjaimellisesti katosta lattiaan. Vain kuljettajan istuinta ei voi kumota – tarvittaessa kyytiin menee siis varsin pitkiäkin tavaroita. …ja henkilöautosta ajettavuus Ohjauspyörän takaa auto tuntuu kuitenkin hyvin henkilöautomaiselta. Sisäilme on vaihtunut Peugeotin nykyytylin mukaiseksi i-Cockpitiksi, eli mittaristoa katsotaan pienen ohjauspyörän yli. Ainakin keskimittainen tottuu ratkaisuun nopeasti. Auto tottelee kohtalaisen nopeaa ja kevyehköä ohjausta tarkasti ja vaivatta, ja ainakin koeajettu 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen diesel yhdessä uuden kahdeksanportaisen automaatin kanssa liikuttaa autoa vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku